Sigmax over digitaal werken met Microsoft 365

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Betekenen de veranderingen die op ons afkomen dat we ineens compleet anders moeten gaan werken? In mijn optiek niet. Wel dat we kunnen innoveren: laagdrempelig, in kleine stappen. Of je nu verantwoordelijk bent voor beleidsmatige zaken, productontwikkeling of als teamleider opereert; vanuit alle perspectieven binnen een organisatie gaat de belangrijkste focus liggen op digitaal werken in een digitale organisatie.

Maar hoe gaan we hiermee om?
De razendsnelle ontwikkelingen in cloud technologie verbreden voor organisaties de mogelijkheden om digitaal te innoveren. Eén van de trends die mij vanuit Microsoft opvalt, is dat cloud tools steeds meer en toenemende hechtere integratie kennen. In Office 365 zien we bijvoorbeeld al dat alle data van één tool ook binnen alle andere tools van het Office 365 pakket terug te vinden zijn. Neem bijvoorbeeld de documenten in SharePoint, die binnen Microsoft Teams eveneens beschikbaar zijn.

Maar naast Office 365 zien we nu ook dat andere online oplossingen steeds meer integratie met elkaar kennen. Dankzij deze technologische vooruitgang kunnen we productiever werken, efficiënter samenwerken, en helpt dit ons makkelijker om te gaan met deze snel veranderende digitale wereld.

Hieronder zet ik even een paar nieuwe updates op een rijtje van de laatste ontwikkelingen van Microsoft cloud technologie. Deze heb ik vanuit het Microsoft event mogen horen en dit zijn de updates die in mijn optiek het meest bijdragen om productiever te werken.

Microsoft Teams
Microsoft breidt de kracht van Teams uit met nieuwe planningbeheertools. Hierdoor kun je als manager planningen maken en delen, en jij als medewerker eenvoudig verlof aanvragen, zien wie er nog meer werkt en van ploegendienst wisselen.

Daarnaast kun je binnenkort de bibliotheek van SharePoint integreren in Teams en is Yammer als tabblad in je teamkanaal toe te voegen.

SharePoint
Dat bestanden eenvoudig vanuit SharePoint of OneDrive gedeeld kunnen worden is niet nieuw. Veel mensen gebruiken de functies vaak. Maar we willen met al dat delen wel graag het overzicht en de controle houden wat we met wie delen. Een aantal nieuwe updates helpen ons hierbij. Zo kunnen we nu een notificatie krijgen wanneer een ontvanger de link van een gedeeld document geopend heeft. Of krijgen we een herinnering wanneer iemand de link van het gedeelde document binnen 7 dagen niet geopend heeft.

Daarnaast is het mogelijk een wachtwoord aan een document toe te voegen, zodat iemand maar eenmalig toegang heeft tot jouw gedeelde document.

Office
Microsoft timmert met PowerPoint behoorlijk aan de weg! In PowerPoint is sinds kort een extra functie beschikbaar die jou helpt bij het vormgeven van een presentatie. Met deze functie denkt PowerPoint met je mee qua look en feel, zodat je een te gekke presentatie hebt zonder zelf creatief te hoeven denken. Ook efficiënt samenwerken zie je niet alleen terug in tools als Microsoft Teams en SharePoint, maar eveneens in PowerPoint. Zo kun je iemand nu ook taggen. Diegene krijgt dan een notificatie en komt direct in het juiste gedeelte van de betreffende presentatie.

Integratie LinkedIn met Outlook en Office
Wanneer je je LinkedIn account connect met Office 365, kun je documenten delen met de mensen in je LinkedIn netwerk en ze mails sturen, direct vanuit Outlook. Dit brengt je externe professionele LinkedIn netwerk samen met je interne organisatienetwerk, zodat je niet het contact verliest met de mensen die je kunnen helpen.

Bron: Sigmax | Foto: Sigmax