Social media security

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Social media wordt steeds meer gemeengoed binnen organisaties. Niet alleen medewerkers zijn actief op Facebook, Twitter of LinkedIn. Steeds meer organisaties zetten deze social media in hun communicatie-uitingen.

Het gebruik van social media heeft veel voordelen. Daar kunnen communicatiedeskundigen en social media -experts u alles over vertellen. Gevaren van het gebruik inbegrepen.

Het gebruik van social media heeft echter ook risico’s en de voorbeelden daarvan komen we regelmatig tegen. Een politiechef die te snel een oordeel twittert en daardoor veel mensen grieft, een CEO die te vroeg de jaarcijfers bekend maakt. Ook werknemers die hun werkgever hebben gemeld ziek te zijn die hun net gemaakte vakantiefoto’s op Facebook plaatsen. Of het voorbeeld van een directeur van een PR-bureau die een zeer negatieve tweet verzond over een stad… waar per ongeluk zijn grootste klant gevestigd was.

De belangrijkste risico’s van social media zijn virussen en andere malware die binnengehaald worden, imagoschade, minder tot geen controle over de informatiestroom, onrealistische verwachtingen bij klanten en verminderde compliance. En misschien het belangrijkste risico is dat vertrouwelijke informatie die naar buiten komt. Dat is de nachtmerrie van iedere bestuurder.

Waar door veel mensen vertrouwd wordt op de veiligheid van internet en social media, wordt vaak ook vertrouwd op de lezer of ontvanger (zoals bij Facebook). En daar maken cybercriminelen vaak handig gebruik van. Of de media, als er iets interessants ‘gelekt’ is.

Social media afschaffen?
Nu kun je – als rechtgeaarde informatiebeveiliger – iedereen de toegang tot internet ontzeggen, maar dat werkt niet. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Daarnaast wordt social media ook buiten werktijden gebruikt. Waar ook gevoelige informatie over uw organisatie naar buiten kan komen.

Mijn advies is om social media te omarmen. Maar dan wel in de volle breedte. Ga er mee aan de slag, maak een strategie, maar vertel uw medewerkers ook wat er van hen verwacht wordt te doen en te laten. Zet IT slim in, laat niet alleen de keuze tussen ‘blokkeren’ of ‘toestaan’. Train uw medewerkers in de voordelen, maar maak hen ook bewust van de risico’s. Wees er duidelijk en transparant in. Net als de social media zelf.

Bron: Audittrail

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Audittrail in de CorporatieGids 2014 te bekijken.