Steven Burgmeijer en Jeroen Halkes (Clink diensten): We willen het maatschappelijk presteren van de sector een dienst bewijzen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Clink diensten is twee jaar geleden ontstaan uit de splitsing van Vestia en ondersteunt als gezamenlijke dienst nu de drie nieuwste corporaties van Nederland – Hef Wonen, Stedelink en Hof Wonen – op het gebied van de brede bedrijfsvoering. Dat verloopt zo goed dat de drie corporaties met Clink willen doorgaan voor onbepaalde tijd en ook samenwerking op onderdelen met andere corporaties in de sector niet uitsluiten. Is de ambitie om breder in de sector samen te werken in de context van Clinks ontstaansgeschiedenis eigenlijk wel gepast? Of is het met het oog op het Vestia-verleden juist een uitgelezen kans om meer impact te maken voor collegacorporaties? CorporatieGids Magazine sprak erover met Clink-directeuren Steven Burgmeijer en Jeroen Halkes: “Ook wij doen het voor huurders in Nederland.”

Steven is samen met Jeroen destijds gestart voor een periode van drie jaar. “Inmiddels zijn we geëvalueerd door KPMG en hebben de drie corporaties besloten om voor onbepaalde tijd door te gaan,” vertelt Steven niet zonder trots. “We hebben met goedkeuring van de drie corporaties een koersplan voor de komende jaren opgesteld met de titel ‘Samen slimmer doen!’ Met dit koersplan zetten we vol vertrouwen en met ambities een volgende stap met Clink. Het is nu een mooi moment om een voorbeeld te zijn voor de sector op het vlak van samenwerking en het delen van ondersteunende diensten zoals Inkoop, HR en ICT. We stellen onze keuken graag open voor anderen om te laten zien wat mogelijk is.”

Noodzaak en urgentie
Bij een kijkje in de keuken blijft het wat betreft beide Clink-directeuren niet. “We willen andere corporaties voorzien van adviezen vanuit onze praktijk en verder onderzoeken of er op onderdelen samenwerking mogelijk is. De opgedane kennis van Clink kan nuttig voor anderen zijn. De noodzaak om samen te werken is groter dan ooit,” meent Steven. “Door samen te werken kunnen we de toenemende druk op de volkshuisvestelijke opgave, zeker als de huurbevriezing doorgaat, het hoofd bieden. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de krapte op de arbeidsmarkt – Inkoop en HR-experts zijn enorm schaars – waarbij je binnen een Shared Service Center expertise kunt delen. Daarnaast is meer samenwerken en opgaven delen volledig in lijn met de visie van Aedes, waarin focus op de primaire taak en meer solidariteit centraal staan”.

Standaard als uitgangspunt

Op de vraag in hoeverre je als corporatie binnen een SSC eigen keuzes kunt maken, vertelt Jeroen: “Bij Clink starten we vanuit standaarden waar mogelijk. Want hoe meer en beter het ons lukt om te standaardiseren, hoe meer we onze belofte van schaalvoordelen kunnen waarmaken. Tegelijk realiseren we ons dat er sprake is van autonome corporaties met eigen speerpunten, beleid en een eigen gezicht in het eigen werkgebied. De beleidsverantwoordelijkheid en het proceseigenaarschap ligt altijd bij de corporatie. Als partner zijn we daar continu over in gesprek en geven we aan wat wel of niet efficiënt uitgevoerd kan worden en kunnen we ook maatwerk leveren door te variëren binnen de standaarden en waar nodig daarvan af te wijken.”

“Tot nu toe is dat altijd gelukt,” vertelt Steven. “Vooral op het gebied van HR of inkoop lijkt de couleur locale groter. Maar in de praktijk zijn de onderliggende processen allemaal gelijk. Door ook fysieke nabijheid te organiseren – de HR businesspartner vanuit Clink neemt bijvoorbeeld gewoon deel aan de MT-vergaderingen van de corporaties – kun je ook veel maatwerk leveren.”

Schuren
Een meer extroverte rol van Clink in de sector zou in theorie wat kunnen schuren met haar ontstaansgeschiedenis. “We zijn ons zeer bewust van het feit dat we voortkomen uit Vestia, dat is zacht uitgedrukt een bijzondere aanleiding geweest,” antwoordt Steven daarop. “Maar vanuit urgentie kan iets heel moois ontstaan. We tonen nu aan dat samenwerken op kritische onderdelen van de bedrijfsvoering loont.” Jeroen vult aan: “Samenwerken kan een vliegwiel zijn voor de noodzakelijke digitale transformatie en organisatieontwikkeling. We maken verschillen tussen de corporaties productief. Denk aan verschillen in tempo, prioritering, planning of werkwijze. Als je daarvan slim gebruik maakt, kan dat ontwikkelingen enorm versnellen doordat de een profiteert van wat de ander al weet. Dit gebruiken we bijvoorbeeld voor onze marktverkenningen en we staan daardoor ook sterker ten opzichte van leveranciers.”

Samenwerken
Clink focust zich in eerste instantie op kennisdelen en samenwerken, en niet op groei van de constructie, legt Jeroen uit: “Een vierde of vijfde corporatie laten aansluiten is de komende jaren in dit construct niet aan de orde. Maar omdat Hef Wonen, Hof Wonen en Stedelink in hun eigen stad of regio zelf de samenwerking ook steeds vaker opzoeken met andere corporaties, zal Clink ook daarvoor kunnen worden ingezet. Eventuele stappen naar schaalvergroting door ook diensten te verlenen in samenwerking met andere corporaties gaan altijd in nauw overleg met en na goedkeuring van de drie corporaties. Van de andere kant realiseren wij ons ook dat voldoende schaalgrootte nodig is om de ambities waar te kunnen blijven maken.”

Uitnodiging
“Het koersplan van Clink is dus niet alleen een verhaal over de strategische koers, maar ook een uitnodiging,” legt Steven uit. “Een uitnodiging aan onze medewerkers en aan die van Hef Wonen, Hof Wonen en Stedelink om ons partnerschap naar een nog hoger plan te tillen. Maar ook aan andere corporaties én aan de sector als geheel om elkaar te inspireren en nieuwe ontdekkingen te doen waarmee het maatschappelijk presteren van de sector onbetwist een dienst wordt bewezen. Ook wij doen het voor huurders in Nederland. Samen slimmer doen, kom kijken in onze keuken.”

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Rhalda Jansen