Studentendenktank op zoek naar innovatieve oplossingen voor corporaties

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Escape Rooms om medewerkers bewust te maken van privacy en informatiebeveiliging, innovatief presenteren en een ‘security awareness’ toolbox. Sinds 2016 werken enkele studenten van de Universiteit Tilburg in de ‘studentendenktank’ van Innovatisering aan oplossingen voor woningcorporaties. Wat zijn twee jaar later de eerste resultaten en bevindingen van de denktank? Een gesprek met studenten Laura Gruson en Kilian Schaap.

Download hier het originele artikel uit CorporatieGids Magazine editie SBI Juli 2018

Laura is een ‘Innovatiseerder’ van het eerste uur. “Ik heb meegewerkt in het ontwerp en de uitvoering van de eerste case: innovatief presenteren. Inmiddels ben ik stagiair bij VVA-informatisering en ben ik binnen Innovatisering verantwoordelijk voor het werven van nieuwe studenten van de Universiteit.” Kilian is sinds begin dit jaar aangesloten bij de denktank. “Vanuit mijn achtergrond als student MSc Innovation Management denk ik mee over de strategie van Innovatisering, en ben ik actief betrokken bij het begeleiden en uitvoeren van cases.”

Creativiteit en bevlogenheid
Volgens het duo denkt Innovatisering na over ‘relevante oplossingen voor innovatieve vraagstukken vanuit de praktijk’. “Wij opereren op het snijvlak van business & IT, gedragen door student-consultants en young professionals,” vertelt Laura. “Het is opgericht om maatschappelijke waarde te creëren door de creativiteit en bevlogenheid van studenten in te zetten voor innovatie-uitdagingen van non-profit organisaties, zoals woningcorporaties.”

Design thinking
Corporaties kunnen met een case aankloppen bij de denktank, om zo samen naar een bepaald probleem of vraagstuk te kijken. Kilian: “Vervolgens gaan we in samenwerking kijken hoe we op een leuke, makkelijke en creatieve manier deze vraagstukken kunnen aanpakken. Hiervoor hanteren wij de design thinking-methode. Hierin staat ‘learning by doing’ centraal en worden gemaakte fouten aangegrepen als leermoment. Dit helpt om het vraagstuk goed in kaart te brengen en biedt de ruimte om ideeën te genereren en deze verder uit te werken. Hierbij staat de eindgebruiker centraal en wordt er zo snel mogelijk richting een prototype gewerkt, om op een iteratieve en creatieve wijze het vraagstuk op te lossen. Een goed voorbeeld hiervan is de Escape Room die gaat over de bewustwording rondom de nieuwe AVG-wetgeving.”

Ervaring
Omdat de studenten nog nauwelijks praktijkervaring hebben opgedaan, zijn ze in staat vrijer en breder na te denken over problemen, vertelt Laura. “Die afwezigheid van praktijkkennis is dus juist een voordeel ten opzichte van medewerkers van de corporatie. Voor de studenten is het vervolgens weer een groot voordeel om tijdens de cases hun eerste praktijkervaringen op te doen.”

Escape Room
Op de vraag welke resultaten Innovatisering de laatste maanden heeft bereikt, vertelt Laura. “Wij hebben in het afgelopen jaar onder andere een Escape Room ontwikkeld. Deze is bedoeld om medewerkers bewust te maken over privacy en gegevensbescherming. Door de medewerkers in een Escape Room te laten ervaren hoe makkelijk het kan zijn om bijvoorbeeld achter een wachtwoord te komen, willen wij ze hier extra bewust van maken in hun eigen werkomgeving. Medewerkers krijgen zoals gebruikelijk een uur de tijd om net als in een echte Escape Room te ontsnappen uit het kantoor. Daarna bespreken wij wat ze hebben gezien en gedaan, om hen tips te geven extra alert te zijn in hun eigen werkomgeving.”

Toolbox
Innovatisering is daarnaast ook bezig geweest met een social engineering toolbox. Kilian: “Social engineering wordt gebruikt om bewustwordingsacties ten aanzien van informatiebeveiliging aan te kaarten. In de toolbox gebruiken wij daar onder andere een speciale phishing mail en wachtwoordenworkshop voor. De phishingmail is een goede manier om te kijken of medewerkers het door hebben als ze een mailtje krijgen die probeert gegevens te ontfutselen. De wachtwoordenworkshop daarentegen laat de medewerkers op een interactieve manier ervaren hoe sterk hun eigen wachtwoorden zijn, maar geeft natuurlijk ook tips hoe je zelf een sterk wachtwoord kan maken. Daarnaast wordt het KCC gebeld en doen we net alsof wij een huurder zijn om te kijken of er gegevens gedeeld worden. Het belangrijkste onderdeel van deze acties is overigens de terugkoppeling, waarin we medewerkers laten zien wat er goed ging en wat aandacht vereist. Dit is vaak een echte eye-opener, en met alle aandacht rondom privacy en informatiebeveiliging is het een belangrijk aandachtspunt voor woningcorporaties geworden.”

Zaakgericht werken en innovatief presenteren
“Uiteindelijk kunnen de cases die Innovatisering oppakt alles omvatten,” gaat Laura verder. “Wij zijn bijvoorbeeld momenteel bezig met een case over zaakgericht werken. Ons uiteindelijke plan bij deze case is medewerkers op een speelse manier uitleggen hoe zaakgericht werken precies in elkaar steekt en hoe zij dit het beste kunnen adopteren. Als eerste case heeft de denktank anderhalf jaar geleden gekeken naar innovatief presenteren, en meer halen uit bekende producten als PowerPoint en Office 365. De keuze qua mogelijke onderwerpen voor cases is dus erg breed.”

Frisse blik
Op de vraag wat de ambitie is van Innovatisering, vertelt het duo: “Het is voor ons prachtig wanneer een corporatie met een proces of onderwerp komt waar ze graag een frisse blik op willen hebben. Dit geeft de studenten kaders waarbinnen ze kunnen werken, waarin wij de klant graag meenemen. Deze zomer willen wij de huidige case over zaakgericht werken afronden, waarna we hopen een nieuwe stroming studenten te mogen verwelkomen. Met hen willen wij na de zomer opnieuw een vraag of probleem vanuit de sector voorzien van een creatieve en innovatieve oplossing.”

Bron: CorporatieGids Magazine | Foto: Jasper Hof