Top 10 organisatierisico’s

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Afgelopen week publiceerde AON het onderzoek naar wereldwijde risicomanagement. In dit artikel bespreken we kort de wereldwijde risico’s en geven we tips over hoe een organisatie deze risico’s kan inperken. Risico’s met een * komen niet voor in de Nederlandse top 10-lijst.

1.Reputatie- en merkschade
Schade aan de reputatie van een organisatie en/of merk, is volgens organisaties het grootste risico. Het oplopen van reputatie- en merkschade kan op veel verschillende manieren: datalekken, beledigende uitspraken, terugroepacties van producten, het witwassen van geld en ga zo maar door. Door de groei van media technologie is de kans op reputatie- en merkschade nóg groter, aangezien een negatief bericht zo een groter bereik heeft.

#TIP Zorg ervoor dat alle mogelijke negatieve bezigheden van een organisatie in kaart worden gebracht. Ga vervolgens per punt na of dit gebeurt en hoe je het kunt voorkomen. Wanneer er toch iets negatiefs gebeurt, moet een organisatie een communicatieplan hebben, zodat ze gelijk op de pers kunnen reageren. Indien een organisatie snel en adequaat reageert, kan dat de schade beperken.

2.Economische neergang/ langzaam herstel
Het ondergaan van een economische neergang of een langzaam herstel zien organisaties als groot risico. De verbetering van de macro –omgeving, de schuldencrisis en historisch lage rentetarieven beïnvloeden dit risico.

#TIP Om zich beter te beschermen tegen lange termijn risico’s moeten leiders binnen organisatie nauwlettend toezien op de zakelijke omstandigheden (1), bouwen aan de loyaliteit van klanten (2), toegang tot financiële middelen onderhouden (3) en hun werknemers waarderen (4).

3.Veranderingen in wet- en regelgeving
Regelgeving, die oorspronkelijk zijn ontworpen om organisaties te helpen om risico’s te verminderen, worden nu door organisaties waargenomen als belangrijk risico. De kosten en de invloed van regelgeving voor organisaties zijn zodanig dat zelfs marginaal tussentijdse regulerende veranderingen voor enorme kosten kunnen zorgen. Dat creëert wat onzekerheid in het aannemen van personeel en uitbreiden van de organisatie. Gezien het feit dat de wetten en regels steeds gedetailleerder worden en de gevolgen bij het niet naleven steeds ernstiger, is het bewustzijn van dit risico bij organisaties verhoogd.

#TIP Zorg ervoor dat er een document is met alle verschillende wetten en regels: zowel regionaal en nationaal als Europees en wereldwijd. Om de continuïteit te waarborgen moet het document een aantal keer per jaar gecontroleerd worden op veranderingen. Daarnaast moet het compliance team al betrokken worden bij de productontwikkeling en ontwerpfase, zodat zij naleving van de wettelijke normen kunnen waarborgen.

4.Toenemende concurrentie
Organisaties van alle maten en markten hebben te maken met toenemende concurrentie. Vooral de organisaties binnen disruptieve markten. Omdat er veel concurrentie op de loer ligt, is het voor organisaties noodzakelijk om zich te richten op innovatie, naamsbekendheid en productdifferentiatie.

#TIP Het voorbereiden op concurrenten vereist een brede benadering. Zo moet de organisatie nieuwe concurrenten kunnen identificeren en begrijpen (1), de nieuwste trends ontdekken en zich daarop aanpassen (2), op de hoogte blijven van technologische vooruitgangen en hierop inhaken (3), inzicht houden op de globalisering(4) en zich voorbereiden op agressieve acties van concurrenten (5).

5.Onvermogen aantrekken/ behouden toptalent
Het risico van het aantrekken en/of behouden toptalent komt door grote demografische ontwikkelingen, waaronder vergrijzing. Organisaties zien het onvermogen tot aantrekken en/of behouden van toptalent als een groot risico omdat talent een belangrijk onderdeel blijft van het lange termijn concurrentievermogen. Dit komt onder andere doordat toptalenten, zoals betrokken leiders, zorgen voor betrokken medewerkers, productiviteit en betere resultaten.

#TIP Om ervoor te zorgen dat een organisatie toptalent aantrekt en behoudt, moet het een gewilde werkgever zijn. Zorg ervoor dat de werknemers betrokken zijn bij de organisatie én met elkaar en zorg voor stimulatie, wat resulteert in betere resultaten.

6.Gebrekkige innovatie/ aansluiting bij klantbehoeften
Organisaties lopen het grote risico om ingehaald te worden op het vlak van innovatie en aansluiting marktcondities en klantbehoeften. Een innovatief product of dienst kan een gehele markt veranderen. Helaas kunnen organisaties zich hier minimaal op voorbereiden.

#TIP Uit de praktijk blijkt dat het van belang is om intern een cultuur te creëren waar innovatie een basisvoorwaarde is voor de werknemers en waar revolutionaire verbeteringen worden aangemoedigd, aangenomen en beloond worden met leiderschap. Tegelijkertijd moeten deze organisaties ook juist omgaan met falen, wat een belangrijke stap is in het proces van succes. Daarnaast moet er continu onderzoek gedaan worden naar veranderingen binnen de markt en de daarbij behorende klantbehoeften zodat de organisatie zijn dienstverlening en aanbod hierop kan aanpassen.

7.Onderbreking van de bedrijfsvoering*
Een ander risico dat organisaties opmerken is onderbrekingen van de bedrijfsvoering. Dit kan op veel verschillende manieren: een hack, een bommelding, een natuurramp, stroomuitval of een ander soort dreiging. Uit andere onderzoeken blijkt dat 80% van de organisaties die niet binnen één maand herstellen failliet gaan.

#TIP Breng alle mogelijke redenen voor onderbrekingen in kaart. Ga na hoe het kan gebeuren en zorg ervoor dat het risico zo goed mogelijk wordt beperkt. Onthoudt wel: indien het voorkomen van een onderbreking meer geld en/of tijd kost dan de onderbreking, dan kun je ervoor kiezen om de kans op die onderbreking te accepteren. Meer tips over continuïteit staan hier.

8.Wettelijke aansprakelijkheid
Wettelijke aansprakelijkheid verwijst naar lichamelijk letsel, verlies of beschadiging dat is veroorzaakt door een derde partij als gevolg van een bepaalde handeling, inactiviteit of nalatigheid. Dit risico is gestegen van plek 15 in 2013 naar plek 8 in 2015. Deze stijging kan komen doordat het veranderende juridische landschap het gemakkelijker heeft gemaakt om claims tegen bestuurders te brengen.

# TIP Probeer gebeurtenissen waarbij de wettelijke aansprakelijkheid voorkomen zo veel mogelijk te vermijden door een zo veilig mogelijke werkplek te hebben. Blijf continu bedenken hoe het veiliger kan. Ook op kantoor.

9.Cyberrisico’s*
Cyberaanvallen zijn lastig te voorspellen. Hackers worden steeds slimmer en ontwikkelen met de dag nieuwe technieken om data te stelen. Daarom is het van belang hierop voorbereid te zijn. Het Centrum voor Strategische en Internationale Studies heeft geschat dat de jaarlijkse kosten van cybercriminaliteit en economische spionage voor de wereldeconomie loopt op tot 445 biljoen USD. De gemiddelde tijd om een cyberaanval op te lossen stijgt ook: van 32 dagen in 2013 naar 45 dagen in 2015. Kortom: cyberrisico’s gaan steeds meer geld én tijd kosten. Het vreemde is dat dit risico niet in de top 10 risico’s van Nederland staat. Komt dat omdat Nederlandse organisaties nog niet zien hoe groot de impact van cyberrisico’s is, of hebben ze zich al voldoende beschermd?

# TIP Denk bij het voorkomen van cyberrisico’s aan de drie pijlers: mensen, processen en technieken. Zorg ervoor dat alle drie zijn ingedekt. De medewerkers moeten op de hoogte zijn van de risico’s middels interactieve kennissessies en simulaties van mogelijke cybersituaties. Integreer security in de processen van de organisatie. De techniek (en daarbij de data) moet optimaal beveiligd worden om de cyber-weerbaarheid te vergroten. Meer informatie over cyberrisico’s staat hier.

10.Fysieke schade*
Swiss Re heeft geschat dat de totale economische schade van (natuur)ramp gebeurtenissen in 2014 wereldwijd 113 miljard USD bereikte. Het feit dat dit risico op de tiende plek staat, geeft aan dat er een duidelijke zorg heerst over de toegenomen en veranderende bedreigingen aan belangrijke zakelijke faciliteiten en hun potentiele impact op het vermogen van de organisatie om de activiteiten te continueren en de organisatiedoelstellingen te behalen.

#TIP Terwijl de meeste organisaties fysieke schade als onvermijdelijk zien, kan er wel degelijk iets gedaan worden om de impact te verkleinen. Organisaties moeten: minstens één maal per jaar alle risico’s voor hun faciliteit beoordelen (1); een training organiseren om bewustzijn voor risico’s bij medewerkers te vergroten (2); een continuïteitsplan ontwerpen (lees er hier meer over) (3); zoeken naar hiaten in de dekking van de verzekering (4); nauwgezet de kosten vooraf begroten en kosten achteraf evalueren om het beleid te maximaliseren (5).

Het gehele onderzoek ‘Global Risk Management Survey’ van AON is hier te vinden.

Ondanks bovenstaande tips toch nog moeite met het beperken van de risico’s? We zijn gespecialiseerd in risicomanagement en willen onze expertise gebruiken om u te helpen. Eerst een kopje koffie drinken om kennis te maken en probleempunten te bespreken? Dat is altijd vrijblijvend!

Ander artikel uit het onderzoek ‘Global Risk Management Survey’: ·Nederlandse organisaties onvoldoende voorbereid op risico’s

Bron: Audittrail

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Audittrail in de CorporatieGids 2015 te bekijken.