Uitbreiding Thuis in de Achterhoek: adverteren voor derden

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Thuis in de Achterhoek bestaat uit een samenwerkingsverband van zes woningcorporaties, namelijk Woonzorg Nederland, ProWonen, De Woonplaats, Plavei, Sité Woondiensten en Wonion. Zij presenteren op een gezamenlijke website het woningaanbod en bieden daarmee het grootste woningaanbod in de Achterhoek. Begin dit jaar is de mogelijkheid live gegaan om als derde partij ook woningen te adverteren op de website van Thuis in de Achterhoek, zonder aan te sluiten bij het samenwerkingsverband. Hoe dit precies werkt lees je in dit artikel.

De wens
Woningcorporatie de Woonplaats vond het belangrijk om goed vindbaar te zijn voor alle woningzoekenden en had daarom de wens om ook op de website van Thuis in de Achterhoek zichtbaar te zijn. Thuis in de Achterhoek behoudt hierdoor het woningaanbod in de Achterhoek en woningzoekenden kunnen op één website terecht wanneer zij in deze regio een woning wensen. 

Advies en mogelijkheden
easyMatch maakte het mogelijk om drie opties te implementeren. Alle drie wel overwogen, maar er sloot er maar één naadloos aan op de wensen van zowel Thuis in de Achterhoek als de Woonplaats.

De eerste mogelijkheid was om als nieuwe partij aan te sluiten bij Thuis in de Achterhoek. Thuis in de Achterhoek biedt de mogelijkheid om het gehele aanbod in één keer te tonen wat het zoekproces voor een woningzoekende vergemakkelijkt. Maar de Woonplaats biedt ook woningen aan die buiten deze regio vallen. Het is dus voor hen niet interessant (genoeg) om volledig aan te sluiten en het woningaanbod in zijn geheel te presenteren op de website van Thuis in de Achterhoek. 

Een ander idee was om de woningen van de Woonplaats te presenteren onder de vlag van één van de deelnemende corporaties. De Woonplaats kan het aanbod aanleveren aan een van de deelnemende corporaties, waarna het aanbod door een van deze partijen zal worden geadverteerd. In de advertentietekst maakt men vervolgens duidelijk dat het niet om eigen woningen gaat, maar om woningen van de Woonplaats. Een interessante optie, maar in de praktijk zorgt het voor extra werk voor de deelnemende corporaties en moet managementdata worden gescheiden. Deze optie is daarom voor de deelnemende corporaties van Thuis in de Achterhoek niet interessant.

De optie die overbleef, is de mogelijkheid voor de Woonplaats om het aanbod zelf te kunnen adverteren zonder tussenkomst van de aangesloten corporaties. De woningen van de Woonplaats worden vervolgens gepresenteerd tussen het aanbod van de aangesloten corporaties, maar wordt niet opgeslagen in easyMatch. De deelnemende corporaties van Thuis in de Achterhoek hebben er geen omkijken meer naar en managementdata blijft zuiver. Een vereiste is dat de aangeboden woningen in de Achterhoek moeten liggen. 

Keuze en waarom
Dankzij deze koppeling wordt het voor zowel kleinere organisaties als voor organisaties die onder andere woningen aanbieden in de Achterhoek interessant om hun woningaanbod (ook) te tonen op de website van Thuis in de Achterhoek. Een win-win situatie! Daarnaast vergroot de derde partij hiermee het bereik zonder dat het een grote impact heeft op de organisatie. En het bereik wordt voor Thuis in de Achterhoek wordt vergroot waardoor woningzoekenden die een woning zoeken in de Achterhoek op één website op zoek kunnen naar een geschikte woning.

Bron: Qvision

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Qvision in de CorporatieGids 2017 te bekijken.