Uw KPI’s al op scherp voor 2015: Heeft u hier ook aan gedacht?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

2015 is net begonnen, over een maand zit uw eerste maandrapportage er weer op. Maar heeft u uw KPI’s voor 2015 al op orde? Wellicht kan ik u nog inspireren met onderstaande KPI’s:

Net Promotor Score (NPS)
De NPS is een klant-loyaliteitsmeting en wordt bepaald door het stellen van de volgende vraag “Hoe aannemelijk is het dat u ons bedrijf/product zou aanbevelen aan familie, vrienden of collega’s?”. Deze vraag dient beantwoord te worden op een 10-punts schaal. Respondenten worden onderverdeeld in drie groepen:
-Score van 1 tot en met 6 => Detractors (tegenstanders)
-Score van 7 of 8 => Passives
-Score van 9 of 10 => Promoters

De NPS score wordt als volgt bepaald: % promoters - % detractors. Een verbetering in NPS kan dus gerealiseerd worden door Passives om te zetten in Promoters, of door Detractors om te zetten in Passives.

Conversie ratio’s
Welk percentage bezoekers (van welke) van uw websitepagina’s ‘converteert’ naar lead door het achterlaten van gegevens? Welk percentage van deze leads ‘converteert’ naar een afspraak? En welk percentage afspraken leidt tot offertes (en wat was de personele inzet bij die afspraak)? Hoeveel procent van de offertes wordt uiteindelijk een deal?

Het inzichtelijk hebben van deze ratio’s is de eerste stap naar het verbeteren van deze ratio’s en dus uw resultaten. Zodra u begonnen bent met het meten van deze ratio’s kunt u daadwerkelijk aan de slag om de ratio’s te gaan verbeteren. Beslissingen die u eerder op onderbuik gevoel nam, kunt u nu valideren. Zo meet u bijvoorbeeld het succes van verschillend opgezette pagina’s op uw website of meet u de kans dat een afspraak van bijvoorbeeld twee collega’s met een lead tot meer succes zal leiden dan de aanwezigheid van maar één collega.

Capacity Utilisation Rate (CUR)
Met uw mensen, machines en gebouwen kunt u een bepaalde optimale productie leveren. Een machine kan bijvoorbeeld maximaal 1000 producten per dag maken en uw consultants kunnen 1650 facturabele uren in een jaar maken. De CUR wordt als volgt berekend:

Capacity Utilisation Rate = Huidige productie / (Huidige productie + Capaciteit) * 100%

Een lage CUR geeft aan dat u uw ‘middelen’ nog niet optimaal in zet. Dit kan betekenen dat er veel ruimte voor verbetering zit in de processen rondom ‘productie’ (denk aan planning, voorraden en logistiek in het productieproces). Het kan ook zo zijn dat het probleem aan de sales kant ligt; het heeft geen zin om meer te produceren of er is misschien niet eens meer werk voor uw consultants. Op dit moment signaleert de CUR dat relatief goedkoop extra marge gerealiseerd kan worden. Is uw CUR hoog dan lijkt alles op orde! Maar ook een hoge CUR behoeft een korte analyse. Heeft u bijvoorbeeld ambitieuze groeiplannen en een hoge CUR dan moet u hoogstwaarschijnlijk investeren in meer middelen. Een medewerker aannemen is misschien een kwestie van maanden, maar een nieuwe productielijn opzetten kan een kwestie van jaren zijn. Daarnaast kan een hoge CUR aangeven dat u kwetsbaar bent; denk na over het scenario waarin uw belangrijkste machine stuk gaat of een aantal belangrijke medewerkers vertrekken.


360 graden feedback
360 graden feedback is een systeem waarbij collega’s elkaar anoniem beoordelen. Dit betreft collega’s op hetzelfde niveau, collega’s die zich hoger in de organisatie bevinden en eventueel collega’s waaraan leiding gegeven wordt. Doordat het systeem anoniem werkt, wordt ook feedback gegeven die anders wellicht niet geuit zou zijn. De feedback toont aan medewerkers hoe zij overkomen, en aan welke skills zij nog kunnen werken om verder uit te blinken.

Praktisch gezien kan deze KPI op verschillende manieren gebruikt worden in uw management informatie. U kunt bijvoorbeeld per manager aangeven hoe het proces verloopt van het verzamelen van feedback; % medewerkers met 360 graden feedback. Daarnaast kunt u individuele scorecards gebruiken met daarop de scores per medewerker op de verschillende onderdelen. Deze KPI’s zullen niet dynamisch zijn, maar bieden wel de mogelijkheid om gedurende het jaar acties en toelichtingen uit te zetten

Projecten op schema
Alhoewel doorgaans rapportages bestaan over lopende projecten, zijn deze niet altijd SMART in KPI’s gevat. Doordat projecten bijvoorbeeld alleen op de schalen tijd en geld worden gemeten kunnen rapportages een verkeerd beeld geven: alle seinen staan op groen totdat de opleverdatum gepasseerd is en alles in het rood schiet. Door met een vast ritme projecten te meten en naast tijd en geld bijvoorbeeld ook de status van het project management en/of de voortgang richting het halen van milestones te meten kan eerder bij gestuurd worden en voorkomt u onnodige uitgaven of tijd verlies.

Enthousiast geraakt om uw KPI’s nog eens onder de loep te nemen? Wij maken graag tijd vrij om er eens met u over te sparren.

Door: Matthijs Bakker, Consultant Bizzscore

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Bizzscore in de CorporatieGids 2014 te bekijken.