Vanessa Groenenberg en Frederique Zeelenberg (Trivire): Herkenbaar door eenduidige huisstijl door de hele keten heen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Wanneer je contact hebt met je huurders, wil je dat je herkenbaar bent als bedrijf. Een goede huisstijl is daarvoor onmisbaar. Maar wat houdt een goede huisstijl precies in, waar moet die aan voldoen en hoe zorg je voor een uniforme stijl wanneer je veel samenwerkt met ketenpartners? CorporatieGids Magazine sprak hierover met communicatieadviseur Vanessa Groenenberg en digitale communicatiespecialist Frederique Zeelenberg van Trivire.

De kerntaak van een woningcorporatie is het bieden van een kwalitatief thuis voor haar bewoners. “Een goede huisstijl heeft zeker invloed op het contact dat we met huurders hebben,” begint Frederique het gesprek. “We vinden het als Trivire belangrijk dat onze huurders zich herkennen in onze huisstijl. Geen Amerikaanse stockbeelden van mensen met een tandpastalach, maar visuals met beelden van onze eigen bewoners, met de huizen die wij verhuren en met onze eigen medewerkers. Zo houden we onze huisstijl herkenbaar en eenduidig.”

Liefde en aandacht
De Dordtse corporatie doet dat vanuit haar eigen koerswaarden. “Dat zijn dienstverlening met aandacht, een gezonde organisatie, prettig en duurzaam én wonen voor iedereen,” vult Vanessa aan. “Vooral die eerste waarde slaat op de manier waarop we communiceren met onze huurders. Wat dit in de praktijk betekent? Communicatie waar liefde én aandacht uit straalt.”

Authentiek zijn
“We maken inmiddels al een paar jaar gebruik van onze huidige huisstijl,” gaat Vanessa verder. “Een van de manieren waarop we deze toegankelijk, herkenbaar en vriendelijk maken, is door gebruik te maken van iconen. Dit zijn ‘echte’ afbeeldingen van bijvoorbeeld onze huurders, maar ook van wat wij belangrijk vinden in de communicatie met onze bewoners. Zo hebben we iconen rond thema’s als ‘goed luisteren’, ‘meepraten’ en ‘samenwerken’.”

Eenduidige uitstraling
Trivire wil dat beeld in al het contact met huurders uitstralen, maar werkt in de keten samen met verschillende ketenpartners. Frederique: “Door de jaren heen zijn we steeds nauwer gaan samenwerken binnen de keten, bijvoorbeeld met partners rond onderhoud en bij renovatie- of verduurzamingsprojecten. Vroeger was er per project sprake van een andere stijl, omdat bij ieder project een andere aannemer betrokken is. We vinden het belangrijk dat in alle projecten op dezelfde manier wordt gecommuniceerd, ongeacht de betrokken ketenpartner. Dat maakt onze communicatie richting huurders duidelijk en herkenbaar.”

Eigen middelen maken
Om het gebruik van de huisstijl te regelen, maakt Trivire gebruik van de brand portal van Docufiller. Vanessa: “We werken samen met een vaste vormgever die onze huisstijl handen en voeten heeft gegeven. Wanneer de vormgever nieuwe bestanden heeft gemaakt – bijvoorbeeld een brief over een verduurzamingsproject – laten we deze door Docufiller omzetten naar templates binnen hun brand portal. Medewerkers van Trivire en onze ketenpartners kunnen deze templates gebruiken om communicatiemiddelen te maken in onze huisstijl. Dat helpt ons enorm bij het borgen van consequent gebruik hiervan in alle communicatie.”

Herkenbaarheid toenemen
“We hebben de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in onze huisstijl en zijn voor bewoners herkenbaar,” sluit Vanessa het gesprek af. De corporatie is dan ook niet van plan de huisstijl te veranderen. “Wellicht als er sprake is van een koerswijziging binnen Trivire waarop we willen inspelen. Maar met wat we nu hebben staan, zijn we tevreden. Bewoners zijn een bepaalde manier van communiceren van ons gewend en weten ons te vinden. En door ervoor te zorgen dat al onze communicatie-uitingen op elkaar aansluiten, blijft Trivire zichtbaar en herkenbaar.”

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Carin du Burck