Verandering vraagt om meer flexibiliteit en lagere kosten

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “verandering

Het zijn turbulente tijden voor woningcorporaties. De wetgever, toezichthouders, de politiek, financiers, het waarborgfonds en andere stakeholders vragen om transparantie, betrouwbare inzichten en integrale financiële sturing. Zowel op strategisch niveau als in de dagelijkse praktijk moeten corporaties in staat zijn om steeds sneller te handelen en hun processen te vereenvoudigen, bij voorkeur tegen lagere kosten.

Eén van de manieren waarop corporaties hierop in kunnen spelen, is samenwerking. Nieuwe vormen van onderlinge samenwerking maken optimale dienstverlening mogelijk tegen significant lagere kosten. Behalve kostenoverwegingen zijn verbeterde continuïteit en verhoogde kwaliteit van dienstverlening goede redenen om hechter samen te werken.

Outsourcen
Woningcorporaties kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om delen van hun processen gezamenlijk uit te voeren of te outsourcen. Dat gebeurt op grote schaal met bijvoorbeeld het berekenen en verwerken van de salarissen of de regionale woonruimteverdeling. Maar er zijn nog tal van mogelijkheden om intensiever samen te werken of gebruik te maken van derde partijen. Denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijk klant contact centrum, een gemeenschappelijke onderhoudsdienst of een gedeelde inkoopafdeling. De techniek en de systemen zijn hiervoor beschikbaar. Net als CORA en VERA, dé standaard voor gegevensuitwisseling tussen woningcorporaties.

Mobiel
Ook de beschikbaarheid van mobiele technologie zorgt voor nieuwe mogelijkheden. Steeds meer corporaties ontdekken de mogelijkheden van tablets en smartphones ter ondersteuning van hun primaire processen. Slimme mobiele oplossingen bieden praktische zelfservicemogelijkheden voor huurders maar kunnen ook een rol spelen in de praktische aansturing van medewerkers of leveranciers.

Ondersteuning noodzakelijk
Om overeind te blijven in een veranderende wereld, is krachtige ICT-ondersteuning onmisbaar. Omgaan met die veranderlijke, dynamische wereld vraagt om flexibiliteit. De woningcorporatie van de toekomst kan gemakkelijk bijsturen als de politiek om een nieuwe koers vraagt. Of als technische ontwikkelingen nieuwe kansen bieden. Of het nu gaat om contact met individuele huurders of om ontwikkelingen in de markt, is realtime inzicht de nieuwe norm. Dat vereist een 360 graden beeld van de omgeving. Een compleet inzicht in huurders, objecten, financiën, projecten én de actuele ontwikkelingen in de markt en weten regelgeving.

Auteur: Nico Andressen is Channel Sales Manager bij SAP Nederland B.V

Bron: CorporatieGids2014

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van SAP in de CorporatieGids 2014 te bekijken.