Wierden en Borgen maakt flinke stappen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De Groningse Woningstichting Wierden en Borgen verhuurt ruim 5000 woningen in de gemeenten Bedum, Eemsmond, Loppersum, De Marne, Ten Boer en Winsum. Wierden en Borgen wil stappen zetten in het verder digitaliseren, zowel binnen de eigen organisatie als in de contacten naar haar klanten, stakeholders en leveranciers. Speerpunten zijn onder andere de selectie en invoering van een Document Informatie Systeem en Portalen, procesoptimalisatie en ketenintegratie. HC&H heeft Wierden en Borgen ondersteund bij het opstellen van de I&A Strategie en begeleidt de corporatie bij de invoering van de speerpunten die daaruit naar voren zijn gekomen. Een interview met André Westerveld, manager Woondiensten, over de verdergaande digitalisering.

Wat zijn de uitdagingen voor Wierden en Borgen de komende 3 jaar?
Onze grootste uitdaging is om te borgen dat de bewoners in deze regio nu en in de toekomst veilig, betaalbaar en comfortabel kunnen wonen. We hebben niet alleen te maken met krimp, maar ook met veel lage inkomens en de aardbevingsproblematiek. We staan aan de vooravond van de start van een grootschalig project voor wat betreft de aardbevingsproblematiek. Bijna alle woningen moeten bouwkundig versterkt worden. De één meer dan de ander. En dat heeft een forse impact. Op de bewoners en op de woonbeleving. Tegelijk is het ook een mooie kans; de kans om woningen niet alleen veiliger te maken, maar ook mooier, energiezuiniger en comfortabeler. Maar het vergt tijd, heel veel tijd. Het is een enorme extra opgave voor Wierden en Borgen.

Wat is de huidige stand van de automatisering, welke knelpunten ervaren jullie en wat was de aanleiding om hiermee aan de slag te gaan?
Wierden en Borgen is een kleine organisatie. Met weinig medewerkers wordt heel veel werk verzet. In het verleden zijn we te druk geweest met de waan van de dag. Er was dan ook weinig tijd voor doorontwikkeling, ook op het gebied van automatisering. Zo hebben wij geen digitale facturenstroom, geen documentair informatiesysteem, nog geen digitale inspectie of portalen. Met hulp van automatisering kan veel tijd en geld bespaard worden. We willen een flinke inhaalslag maken. Wij zitten nu dan ook midden in een transitie van beherende naar ontwikkelende organisatie.

Wat willen jullie op het gebied van automatisering en informatisering bereiken en verder nog naar toe groeien?
Er is veel kennis en kunde in de organisatie. Maar wij zijn niet goed in het ontsluiten van deze informatie. En dat is jammer want wij zouden slimmer gebruik kunnen maken van deze informatie zodat klanten en medewerkers daar optimaal van kunnen profiteren. Wij willen onze klanten beter bedienen en ontzorgen. Automatisering kan ons daar bij helpen, uiteraard als middel en niet als doel. Wij willen een corporatie zijn met een duidelijk gezicht en een kloppend hart. Wij willen ons niet verschuilen achter een digitaal loket en bieden onze klanten daarom de keuzevrijheid om langs te komen of om digitaal 24*7 hun zaken te regelen. Daarnaast willen wij ook onze medewerkers ontzorgen. Met hulp van automatisering heeft iedereen toegang tot de data en zal er veel tijd bespaard worden op het zoeken van informatie.

Welke rol speelt de aardbevingsproblematiek daarbij?
Zoals ik al zei, we zitten aan de vooravond van een grote operatie waarmee veel tijd en geld gemoeid is. Automatisering kan ons helpen bij het vastleggen en ontsluiten van informatie en bijdragen aan een goede communicatie. Een woningcartotheek, kennisbank en bijvoorbeeld digitaal huurderportaal kunnen als hulpmiddel ingezet worden.

Hoe is de aanpak (in samenwerking met HC&H) en wat is de toegevoegde waarde van HC&H?
Wij hebben samen met HC&H de digitale strategie en onze visie op Informatisering & Automatisering opgesteld. Deze zijn op pragmatische wijze tot stand gekomen gedurende drie sessies met een afvaardiging van de organisatie. Daaruit zijn 5 speerpunten naar voren gekomen die gezamenlijk worden opgepakt. De ervaring van HC&H heeft er toe geleid dat bij Wierden en Borgen snel resultaat is geboekt. Verder huren we bij HC&H nu een programmamanager in die ondersteunt bij het maken van keuzes in het applicatielandschap en de implementatie daarvan. René Dries, de programmamanager van HC&H, weet snel maar ook gedegen resultaten te boeken!

Welke risico’s zijn er en hoe wordt daar mee omgegaan in het project?
We hebben een inhaalslag te maken en leggen de lat hoog. Er zullen flinke stappen moeten worden gemaakt de komende 2 jaar. Het grootste risico daarbij is dat we te snel gaan voor onze klanten en medewerkers. Om hen betrokken te houden, moeten wij er dus zorg voor dragen dat zij de snelheid kunnen bijbenen. Daarom vliegen we het breed aan en betrekken onze medewerkers er nauw bij. René Dries denkt mee bij deze opgave en trapt op de rem waar nodig. We gaan een enerverende tijd tegemoet maar willen automatisering een belangrijke plek geven in de ontwikkelingen waar we voor staan.


Bron: HC&H Consultants

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van HC&H in de CorporatieGids 2015 te bekijken.