Wonen Meerssen over het gebruik van de Inspectie App

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De Inspectie App is alweer een tijdje geleden geïntroduceerd. Inmiddels maken er al veel corporaties gebruik van deze mobiele applicatie. Met behulp van een tablet kan de woninginspecteur bij beëindiging van huurcontracten de woning inspecteren. De Inspectie App zorgt ervoor dat ze alle benodigde informatie bij de hand hebben, en ze direct kunnen beginnen met registreren. Alle gebreken aan de woning en de daarbij horende herstelmaatregelen kunnen in een handige flow worden vastgelegd, indien gewenst inclusief foto’s.

Een van de corporaties die al een tijdje gebruikmaakt van de Inspectie App is Wonen Meerssen. We vroegen, Erik van Oerle woonconsulent bij Wonen Meerssen naar zijn ervaringen.

Ook voordelen voor de klant
Erik: ‘Voorheen gingen we altijd met formulieren naar de bewoner toe. En samen met de bewoner en de formulieren gingen we dan de woning door om deze te inspecteren. Als we dan klaar waren moesten we weer terug naar het kantoor, formulieren invullen in het systeem, deze formulieren kopiëren en vervolgens weer naar de klant terugsturen. Toen ik dus een demo van de Inspectie App zag, wist ik direct, dit gaat niet alleen voordelen voor ons maar ook voor de klant opleveren’.

‘We gaan nu met een tablet op stap, hebben direct alle woninggegevens tot onze beschikking en daarbij, en dat is niet onbelangrijk, ook direct alle prijzen van de herstelmaatregelen. Het is dus direct voor de klant duidelijk wat iets kost als iets hersteld moet worden. Het bespaart verwarring en de klant kan direct tekenen. Daarna heeft de klant het overzicht direct op de mail. We hebben een basisset met gegevens gekregen van NCCW waarin bijvoorbeeld staat wat het kost om een kraan te vervangen of een deur. Deze basisset kunnen we zelf aanpassen en uitbreiden. Erg prettig ook dat je een mooie lijst krijgt van alles wat je nog moet doen. Dit is handig’.

Snel mee aan de slag
Erik vervolgt: ’De implementatie is vlot verlopen. We hebben met NCCW-consultant Gerrit van de Put een aantal sessies gehad en gekeken hoe het werkt. We hebben vervolgens een spookadres aangemaakt en er eerst flink mee geoefend. Daarna zijn we er redelijk snel mee aan de slag gegaan. Het was misschien in het begin even wennen maar als je er dagelijks mee werkt dan gaat dat heel snel’.

Ook offline
‘Wat ook fijn is dat je de mobiele app ook offline kunt gebruiken. Je komt toch af en toe in gebieden waar het bereik niet altijd even goed is. Je kunt dan gewoon off-line werken en zodra je weer verbinding hebt dan synchroniseert hij weer. Kortom ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Wij gaan beter geïnformeerd op stap, werken efficiënter en de klant weet direct waar hij of zij aan toe is’.

Bron: NCCW, Foto: Wonen Meerssen