WoningNet WRB live in Stadsregio Amsterdam

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Op dinsdag 19 november ging het woonruimtebemiddelingssysteem van WoningNet (WRB) live in Stadsregio Amsterdam. WRB helpt corporaties om hun woningen snel en slim te verhuren.

Ingewikkeld speelveld
In 2018 startten we met de voorbereiding om deze regio over te laten gaan op ons nieuwe systeem. En dat ging niet zonder slag of stoot. De regelgeving in deze regio is ontzettend complex door de hoeveelheid regelingen en uitzonderingen. Daarnaast ook door de verschillende huisvestingsverordeningen die binnen de regio gecombineerd moesten worden.

Eind 2018 bleek de gekozen aanpak voor de implementatie van WRB in de Stadsregio Amsterdam niet de meest passende. Er werd (te) weinig voortgang geboekt en de relatie tussen de partijen bekoelde. In februari heeft WoningNet, op verzoek van de corporaties, ervoor gekozen om Martijn Bakker, werkzaam bij woningcorporatie de Alliantie, als linking pin in te zetten tussen de verschillende partijen. Martijn kent ons oude systeem goed, heeft de nodige kennis en ervaring met ICT én was al betrokken bij het implementatietraject.

Naar elkaar toe gegroeid
Deze aanpak zorgde voor verbinding. ‘Op deze manier groeiden we als klant en leverancier naar elkaar toe. In verschillende sessies met diverse partijen gingen we in gesprek over functionaliteiten die nodig waren voor deze regio. Met als resultaat dat WoningNet deze nieuwe functionaliteiten voor 95% in een keer goed kon ontwikkelen. Andere regio’s willen nu ook graag met deze nieuwe functionaliteiten gaan werken. Op alle fronten dus een win-win’, aldus Martijn Bakker.

Wat waren je verwachtingen van de livegang?
Martijn: ‘Door de lange aanloop en nauwgezette voorbereidingen verwachtte ik geen grote verrassingen en dat is ook uitgekomen. Elke woningcorporatie leverde verschillende vertegenwoordigers, die de ins & outs kende van WoningNet WRB. Zij hebben de livegang enorm ondersteund en waren er helemaal klaar voor om collega’s ter plaatse te helpen.’

Had je ook zorgen?
Martijn: ‘Ja, natuurlijk. Juist omdat de regelgeving zo ontzettend complex is in deze regio, wil je dat die goed in het systeem zitten. Met 15 gemeenten, 10 corporaties en 440.000 ingeschreven woningzoekenden, liggen we onder een vergrootglas. Vooraf hebben we dit uitgebreid getest en gaf het een enorme boost dat dit gelukt is.

Daarnaast was ook een zorg of het systeem de extra belasting door de livegang van de regio aankon. WoningNet heeft veel hierin geïnvesteerd, getest en ook verbeterd. Op het moment dat we live gingen stonden er 160 woningen op de website en waren er 1148 unieke woningzoekenden tegelijk ingelogd! Normaal gesproken zijn dit er gemiddeld 400.’

Wat heeft je verrast?
‘Bij een livegang zien we vaak dat het aantal telefoontjes toeneemt bij de klantenservice. Woningzoekenden moeten op een andere manier inloggen, het werkt net even anders dan ze gewend waren en dat kan vragen oproepen. Het was opnieuw druk, maar door heldere communicatie op de website en een goede voorbereiding van de klantenservice, viel het ons erg mee.

Bijzonder en uniek
‘De voorbereiding is zo intensief geweest. Bijna elke week hadden we een bijeenkomst met een klant (woningcorporatie). Dat vind ik echt uniek en bijzonder. Dit heeft voor een goede implementatie gezorgd. We hebben alles gezien en besproken met elkaar, waardoor het vertrouwen enorm is gegroeid. Dat is naast een goede implementatie van WRB een hele waardevolle extra’, besluit Martijn Bakker.

Bron: WoningNet, Foto: WoningNet