Woonburo Almelo live

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Vanaf 3 februari is het voor een woningzoekende die een woning zoekt in Almelo en omgeving een stuk eenvoudiger om een woning te vinden. De Almelose woningcorporaties Beter Wonen en St. Joseph (STJA), bieden vanaf die dag namelijk hun beschikbare woningen, huur én koop, aan op de nieuwe website van Woonburo Almelo.

In 2014 hebben de Almelose woningcorporaties Qvision geselecteerd als leverancier voor het nieuwe Woonruimtebemiddeling systeem en de bijbehorende website. In een traject van zeven maanden heeft Qvision, tezamen met de woningcorporaties, en met ondersteuning van VVA-informatisering de volledige implementatie verzorgd van concept tot en met realisatie. In de eerste fase zijn een huisstijl, een functioneel ontwerp, een interactie ontwerp en een grafisch ontwerp door Qvision gerealiseerd.

De woningzoekende centraal
In de Almelose corporaties heeft Qvision een gewillige partner gevonden om een website te bouwen waarbij de woningzoekende echt centraal staat. Onze interactie ontwerpers zijn in de huid van de Almelose woningzoekenden gekropen en over het eerste concept waren de corporaties direct enthousiast. Als basis voor het concept hebben we statistische informatie van andere klanten gecombineerd met een aantal usability onderzoeken en lokale omstandigheden zoals de gemiddelde hoeveelheid woningaanbod.

Het overgrote deel van de bezoekers van de website bestaat uit woningzoekenden die reeds zijn ingeschreven en zodoende het aanbod willen raadplegen. Het direct tonen van het beschikbare woningaanbod op de homepage was dan ook een hele logische stap. Daarnaast zijn zaken als het nieuws, verdiepingsinformatie en het persoonlijke portaal allemaal ondergebracht in een tweede niveau. Het grootste deel van de doelgroep maakt immers procentueel gezien weinig gebruik van deze onderdelen ten opzichte van het totaal aantal bezoeken.

Ook met de klassieke filters hebben we korte metten gemaakt. Op veel websites die woningaanbod tonen worden uitgebreide filtermogelijkheden geboden (woningtype, oppervlakte, aantal kamers, voorzieningen, prijs, verdeelmodel, wijk, etc.). Uit de statistiek blijkt echter dat de meeste woningzoekenden weinig gebruik maken van de geboden filtermogelijkheden. Zodoende is er bij de website voor Woonburo Almelo gekozen om enkel drie primaire filtermogelijkheden te bieden die worden gepresenteerd in vraagvorm;

Vraag 1: Waar wilt u wonen?
Vraag 2: Hoe wilt u wonen?
Vraag 3: Wat wilt u betalen?

Het resulterende aanbod wordt vervolgens getoond in een eindeloze lijst, omdat uit vele onderzoeken is gebleken dat mensen juist willen scrollen (http://bit.ly/1i4Uq7Z ). Uit onze statistiek blijkt zelfs dat woningzoekenden liever scrollen dan filteren, mits de totale hoeveelheid aanbod niet te groot is. Dit effect wordt nog een keer versterkt wanneer mobiele apparaten worden gebruikt om een website te benaderen. Met de vinger swipen door een lijst van woningen blijkt als erg intuïtief en prettig te worden ervaren. De website is dan ook volledig responsive gemaakt zodat deze op alle soorten apparaten (pc, tablet, smartphone, etc.) een optimale gebruikerservaring biedt.

Advertentie op één pagina
Het feit dat mensen willen scrollen is ook leidend geweest bij het ontwerp van de detail pagina van een advertentie. Waar er in het verleden vaak gebruik werd gemaakt van zogenaamde tabbladen om de verschillende soorten informatie te tonen is er bij Woonburo Almelo voor gekozen om alle informatie op één pagina weer te geven. Door te scrollen kan de woningzoekende alle informatie tot zich nemen wat leidt tot een prettigere gebruikerservaring en een grotere mate van overzichtelijkheid.

Uitgebreide functionaliteit
De website is voorzien van allerhande functionaliteit om de woningzoekende te ondersteunen bij zijn/haar zoektocht naar de ideale woning. Zo kunnen woningen eenvoudig worden vergeleken en kan de woningzoekende een makelaarsbrochure genereren op basis van één of meer woningen. Wanneer een woningzoekende een aanbod krijgt, kan dit aanbod direct worden geaccepteerd of geweigerd via de persoonlijke omgeving. Daarnaast kan een woningzoekende in de persoonlijk omgeving alle correspondentie raadplegen en zelfs nieuwe documenten zoals een inkomensverklaring toevoegen.

Bron: Qvision

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Qvision in de CorporatieGids 2014 te bekijken.