Woongoed Zeeuws-Vlaanderen laat zich zien in de wijk

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Zichtbaarder zijn in de buurt, problemen makkelijker bespreekbaar maken en meer interactie met de bewoners. Woningcorporatie Woongoed Zeeuws-Vlaanderen maakt fysiek en digitaal de ‘beweging naar de wijk’. Een gesprek met Teamcoach Sociaal Beheer Seppe Lambert over de transitie en de gevolgen voor de organisatie. “Het is zaak om bereikbaar te blijven voor bewoners – in fysieke en digitale vorm – om de leefbaarheid optimaal te houden.”

“Wij gaan van een reactief naar een proactief model,” licht Seppe de transitie toe. “Voorheen werd er in de praktijk gelijk gereageerd op een inkomend probleem waarvoor dan alles moest wijken. Achteraf bleek dat niet efficiënt in tijd, geld en werkzaamheden. Wat wij met het proactieve werkmodel willen bereiken, is vanaf het begin een beeld vormen van de huurders.”

Zestig procent
Door de transitie zijn wijkbeheerders van de Zeeuwse corporatie nu meer op straat te zien. Seppe legt uit dat minimaal zestig procent van hun werktijd in de wijk moet worden doorgebracht. “Door zichtbaar te zijn in de wijk geef je als corporat ie een sein naar huurders en kopers dat je er bent. De drempel voor bewoners om op ons af te stappen wordt lager, wat het makkelijker maakt eventuele problemen al in een vroeg stadium bespreekbaar te maken. Op deze manier kunnen we vragen of problemen zelf oppakken en naar een oplossing sturen. Zo willen we voorkomen dat we achteraf moeten repareren – als het leed al geleden is.”

Eigen omgeving
Met de beweging naar de wijk laat Woongoed zien dat zij actief bezig is met het in kaart brengen van problematiek in de wijk. “Vaak starten we met een persoonlijk gesprek en inventariseren we wat nodig is om tot een oplossing te komen. Daarbij is het voor bewoners ook prettiger om in hun eigen omgeving te kunnen praten in plaats van bij ons op kantoor. Een voorbeeld is de inzet van een bewindvoerder als een huurder niet goed met geldzaken overweg kan. Wij proberen zo te voorkomen dat iemand een huurschuld ontwikkelt en in het ergste geval uitgezet moet worden. Een ander voorbeeld is het aanbieden van tuinonderhoudscontracten voor huurders die niet in staat zijn zelf hun tuin te onderhouden. Als corporatie streven we natuurlijk naar een schone en leefbare wijk, en op deze manier hebben we dat zelf beter in de hand.”

Nieuwe mindset
Om als corporatie proactief met huurders om te gaan, is volgens Seppe een verschuiving in de mindset van de medewerkers nodig. “Het is altijd even wennen als je iets moet doen wat je niet gewend bent. We hebben gelukkig een enthousiast team dat van aanpakken houdt. Deze eigenschap is inherent aan de beweging in de wijk: je moet zelf de problemen zien en oplossen. Herkend en gekend worden kost daarbij tijd.”

Verdere automatisering
De transitie gaat ook gepaard met een automatiseringsslag. “Momenteel worden bevindingen en aantekeningen achteraf verwerkt in ons primaire systeem op kantoor, Key2Wocas van Centric. Samen met Centric zijn we begonnen met het beschikbaar stellen van het systeem via een app aan onze wijkbeheerders. Wij opereren in een uitgestrekt gebied waarbij sommige adressen tientallen kilometers van het hoofdkantoor liggen. Als wijkbeheerders direct vanuit de wijk gegevens kunnen bekijken en verwerken, biedt dat voordelen voor klant en medewerker.”

Drempel
Vooral oudere huurders zijn blij met de extra zichtbare wijkbeheerders van Woongoed Zeeuws-Vlaanderen. “Er is vaak een drempel voor deze doelgroep om bepaalde onderwerpen bespreekbaar te maken. Daarbij is de digitale wereld nog niet altijd even vanzelfsprekend, en worden persoonlijke gesprekken op prijs gesteld.”

Maximaal bereikbaar
Hoewel de transitie nog in volle gang is, zijn de eerste resultaten volgens Seppe positief. “Door fysiek aanwezig te zijn in de wijk lukt het ons om meer voeling te krijgen met de huurders. Dat krijg ik ook als respons terug uit de wijk, en dat geeft ons een mooie basis om op door te bouwen. Momenteel is de ‘beweging naar de wijk’ nog in conceptvorm en sleutelen wij onder de motorkap aan een optimaal model. Het belangrijkste daarin blijft dat we bereikbaar zijn voor bewoners, in fysieke en digitale vorm, om met hen mee te kunnen denken en de leefbaarheid optimaal te houden.”

Meer informatie of een demonstratie? We laten u graag zien hoe Key2Wocas Mobiel het werken in de wijk vereenvoudigt. Bezoek onze website www.centric.eu/woningcorporaties of bel 0182 - 34 56 09.

Bron: CorporatieGids 2018 | Foto: Centric