WoonnetRijnmond maakt het leven simpel: de beste stek op de eerste plek

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Door een vruchtbare samenwerking tussen Qvision en Maaskoepel heeft WoonnetRijnmond.nl een zeer interessante update ondergaan. Belangrijkste doel van deze update? Maak het leven simpel. Simpel voor de woningzoekenden en daarmee voor de corporaties. Deze insteek voor de update vloeit voort uit onze visie op de woonruimtebemiddeling. De visie in het kort? Als we het goed doen voor de woningzoekende doen we het ook goed voor de corporatie.

Inspelen op ontwikkelingen
Veranderende wet- en regelgeving maar ook de veranderende samenleving zijn de aanleiding voor de update. In het ingewikkelde woningzoekende-landschap wordt het voor de woningzoekende met de invoering van passend toewijzen alleen maar gecompliceerder. Daarnaast stelt de consument vandaag de dag andere eisen aan on- en offline aanschaf van producten en/of diensten. Personalisatie en digitalisatie zijn de standaard.

Maaskoepel speelde in op deze ontwikkelingen door Qvision uit te dagen het woningaanbodportaal WoonnetRijnmond.nl klaar te maken voor de toekomst. Niet per definitie ‘anders’ maar wel ‘beter’. Qvision beantwoordde deze uitdaging met een ijzersterk concept: relevantie.

Inzicht
Passend toewijzen, extra voorwaarden, voorrangsregels, ze worden allen meegenomen in de weergave van het aanbod. Zo ziet de woningzoekende bovenaan het aanbod de woningen waar hij/zij kans op maakt, gevolgd door de woningen waar hij /zij zeer weinig kans maakt en afgesloten met de woningen waar de woningzoekende niet op kan reageren. Dat is de basis van relevantie; relevante woning bovenaan. Door ‘achter de schermen’ naar de gegevens uit de inschrijving van de woningzoekende te kijken, de weergave van het aanbod daarop aan te passen, wordt de woningzoekende ontlast van de interpretatie van wet- en regelgeving. Dat levert snel inzicht. Zoeken (én vinden) wordt een stuk simpeler.

Overzicht
Binnen deze inzichtelijke weergave sorteren we het aanbod op basis van de WoonWensen van de woningzoekende. Dat zorgt ervoor dat de beste stek op de eerste plek van het aanbod staat. We bieden de woningzoekende daarnaast steekhoudende suggesties door altijd al het aanbod te tonen maar gesorteerd van hoog relevant naar laag relevant. De tweede slag in relevantie; het combineren van gegevens uit de inschrijving en de WoonWensen. Wel zo overzichtelijk en daarmee wordt zoeken (én vinden) alweer een stukje simpeler.

Wat bereiken we daarmee?
Kwalitatieve reacties. De woning die het meest de WoonWensen vervult en waar je als woningzoekende kans op maakt staat bovenaan. Je kan ervan op aan dat je in aanmerking komt voor deze woning en weet dat met deze woning WoonWensen vervuld worden. Je hoeft zo geen onnodige bezichtigingen te doen.

Geen of nauwelijks reacties op woningen waar de woningzoekende zeer weinig of geen kans op maakt. Daardoor daalt de aanbiedingsgraad. Woningzoekende blij. Corporatie blij. En dat is nu precies onze visie.

Niet klaar!
Met deze Update 2017 hebben we de eerste stappen gezet in het vergemakkelijken van de zoektocht van een woningzoekende. We verheugen ons over de stappen die we nu al achter de schermen zetten en kunnen haast niet wachten op de stappen die we gaan zetten.

Nieuwsgierig naar onze visie?
Neem dan eens contact op met onze directeur Annemarieke van Ettinger - van Herk of senior-beleidsmedewerker Robbert Willé. Zij nemen je graag mee in onze visie, sparren graag met je over resultaten en filosoferen graag mee over de toekomst.

Bron: Maaskoepel