Woonstichting Patrimonium Urk al 25 jaar koersvast

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De 900 huurwoningen van Woonstichting Patrimonium op Urk worden al meer dan 25 jaar beheerd door ICT-oplossingen van Aareon en haar rechtsvoorgangers. De eerste 20 jaar met WBS en SG|tobias in huis, nu met Tobias AX geoutsourcet.

‘’Een Urker schipper blijft altijd kapitein, ook al ligt zijn schip in andermans haven’’. Een gesprek met directeur-bestuurder Johan Oosterhoff en hoofd Verhuur Willem de Boer over tradities, trouw en durven loslaten.

Urk. Een voormalig eiland aan het IJsselmeer waar ongeveer 20.000 inwoners samen een hechte en gesloten gemeenschap vormen. ‘’Een Urker blijft op Urk, tenzij er een hele goede reden is om het voormalige eiland te verlaten’’, zegt geboren en getogen Urker Willem. De traditie gaat voor hem zelf ook maar deels op. Werken doet hij er nog steeds, sinds 1988 bij de plaatselijke woningstichting. Wonen niet meer. ‘’De goede reden om destijds Urk te verlaten is mijn vrouw’’, grijnst hij.

Autonome groei
Urk kent een zeer sterke autonome groei, de komende jaren’’, antwoordt Johan op de vraag welke uitdagingen zijn corporatie te wachten staat. Urk kent de jongste bevolkingsopbouw van Nederland; de helft van de bevolking is 25 jaar of jonger. Hij kijkt naar Willem en zegt met een onderdrukte glimlach: ‘’Omdat een Urker doorgaans op Urk blijft wonen, zal de vraag naar woningen de komende jaren blijven groeien. Daar komt bij dat er ook sprake is van gezinsverdunning. De gemiddelde huishoudengrootte van 3,4 personen zien we de afgelopen jaren dalen. Deze tendens vraagt dus om meer woningen, ook voor senioren, want ondanks de jonge bevolkingsopbouw hebben we ook vergrijzing. Het financieren van de gewenste uitbreiding is met de financiële druk door onder andere de verhuurderheffing een uitdaging’’.

In eigen huis
In eigen huis Dan komt het gesprek op de jarenlange relatie met Aareon. ‘’Of er echt meerdere aanbieders waren destijds, weet ik niet eens’’, blikt man van het eerste uur Willem terug. ‘’We vergeleken SG|automatisering destijds met NCCW, die voor ons de huurverhogingen deden. We wilden het spul in eigen huis en hadden het gevoel dat SG|automatisering beter bij ons paste. Het speelde ook zeker mee dat Urkers niet afhankelijk willen zijn van anderen en alles zelf willen doen. Een visser is ook niet afhankelijk; je bent baas op je eigen schip’’.

Druk
"Het zelf doen is in de jaren wel steeds lastiger geworden’’, geeft Johan toe. ‘’De druk die de overheid ons oplegt, de visitatieprocessen. Ook wij met onze 900 woningen moeten net als iedereen dVi- en dPi-cijfers aanleveren. De regeldruk neemt nog steeds toe’’.

Klantportaal
Op de vraag of de druk op de organisatie kan worden verlicht door klanten meer zelf te laten doen, bijvoorbeeld via een klantportaal, zegt Johan: ‘’Klantportalen staan nog ver van ons af. Klanten vragen er ook niet om. De automatiseringsgraad binnen ons huurdersbestand is relatief laag. We proberen veel via e-mail te communiceren, maar veel (oudere) huurders hebben niet eens een computer. Tweederde van het woningaanbod handelen we af via e-mail, de rest nog via de post’’. Willem vult aan: ‘’De jonge Urker kiest traditioneel in eerste instantie voor een koopwoning. Soms met financiële hulp van pa en ma. Op Urk is maar liefst 85% van de woningen particulier bezit en 15% sociale huurwoning. Lukt kopen echt niet, dan komen ze erachter dat een huurwoning ook een optie is. Maar dan bij voorkeur wel een huur-koopcontract, want huren is niet echt populair. Meer iets voor ouderen die niet langer de zorg voor een eigen woning willen hebben’’.

Groene WBS-schermen
Willem brengt het gesprek weer op de relatie met Aareon: ‘’Patrimonium Urk werd in 1989 klant van Aareon om vervolgens niet meer weg te gaan. Ik ken de groene WBS-schermen met lichtgroene letters nog en de oude matrixprinters. Toen de computers hun intrede deden in de huiskamer, wilden wij dat natuurlijk ook op de zaak. SG|automatisering bood toen NetExpress – WBS in een Windowsjasje - aan en dan maak je die stap. Daarna kwam SG|tobias. Dat was het natuurlijk helemaal. We zijn telkens in de verbeteringen meegegroeid. We werken bij Patrimonium nog steeds met de mensen van het eerste uur. Dat is bij Aareon in Emmen ook zo’’.

Trouw
Johan vult aan: ‘’Ook in moeilijke tijden zijn we SG|automatisering altijd trouw gebleven. Toen ze het destijds als SG2000 moeilijk hadden, is een aantal corporaties bijgesprongen en werd SG|automatisering in de lucht gehouden. In die tijd voelde de club ook als echt van ons. Daarna kwam de tijd van groei en voorspoed, met nieuwe klanten als Ymere en de Alliantie. We merkten dat de energie uit Emmen vooral naar de randstad vloeide. Maar na de hectiek kwam SG|automatisering naar onze mening tot inkeer. Sindsdien heeft de aandacht voor de bestaande trouwe klanten een nieuwe impuls gekregen. Er is nu echt weer sprake van een evenwichtige balans’’.

Kentering
De parallel tussen twee bedrijven die zich door de jaren heen ontwikkelen, kent een aantal overeenkomsten en kenteringen. Johan: ‘’Woningcorporaties dachten in de jaren 90 allemaal wel te weten wat goed was voor de huurders. Automatiseerders dachten in die tijd dat zij bepaalden hoe de systemen eruit moesten zien. Die tijd ligt voor beide partijen ver achter ons. Bij de corporaties staat de huurder en woningzoekende centraal. Ook op dit moment speelt op veel fronten de discussie rondom de legitimatie van de corporatie. De sector is zoekende op welke wijze de huurders sterker betrokken kunnen worden bij het beleid van de corporatie’’.

Volgzaam
Hij vervolgt: ‘’Bij automatiseringsbedrijven zie je eenzelfde soort tendens. De tijd dat de consument de automatiseerder volgzaam volgt is voorbij. De klant vraagt de automatiseerder nu om systemen die snel zijn aan te passen aan de eisen van deze tijd. Daarnaast zie je dat de vernieuwingen nu eerst op de consumentenmarkt ontstaan die pas later door de zakelijke markt worden overgenomen. De iPad is daarvan een mooi voorbeeld. Ik merk dat woningcorporaties en leveranciers nog wel moeite hebben om huurders of klanten toe te laten tot hun beleid. In dat opzicht hebben we beiden nog een weg te gaan’’

Alleskunner
Willem maakt weer even een sprong terug in de tijd: ‘’Het programma WBS was destijds voor Patrimonium de eerste kennismaking met automatisering. Het nam ons letterlijk al het handwerk uit handen. Daarna kwam SG|tobias, dat naast meer mogelijkheden ook een toename van informatiebehoefte met zich meebracht. De toegenomen informatiebehoefte konden we niet volledig meer met SG|tobias invullen. Toen kwam Tobias AX. We herkenden ons niet direct in de ‘alles en nog méér kunner’ maar na enkele maanden begonnen we de voordelen te zien. Een mailing naar huurders en woningzoekenden is bijvoorbeeld in een paar muisklikken geregeld’’.

Rapportages
Wensen zijn er ook, beaamt Johan. ‘’Wat mij betreft ligt er nog een uitdaging om de managementrapportages beter en flexibeler te maken. Die belofte is naar mijn mening nog onvoldoende ingelost. Los daarvan kunnen we beamen dat Tobias AX bij onze organisatie past. Ja, ook bij een club met maar 900 woningen. Het biedt ons voldoende mogelijkheden om mee te groeien in het realiseren van onze ambities’’.

Baas op eigen schip
Een visser is baas op eigen schip. Toch besloot Patrimonium in 2009 om haar ICT-huishouding te outsourcen aan Residenz ICT. ‘’Met de komst van automatisering was er één persoon bij Patrimonium die over de ICT ging en dat was Willem de Boer’’, zegt Willem. ‘’De afgelopen 25 jaar is het beheersbaar houden van onze ICT-huishouding steeds meer kennis en tijd gaan vragen. Programmatuur, updates, servers, beveiliging; je ICT moet het gewoon altijd doen. Punt uit. Dat is voor één persoon een te kritiek proces en dan moet je durven loslaten. Nu draaien onze systemen in het rekencentrum van Residenz ICT, maar door een goede SLA voelen we ons nog wel steeds de kapitein. Ik geef toe, het is even wennen. Het geheim zit hem in goede communicatie en het onderling afstemmen van verwachtingen. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar even wat downloaden en installeren. Het feit dat Residenz ICT een dochter is van Aareon is ook een voordeel. De lijnen tussen Patrimonium, Aareon en Residenz ICT zijn kort. Het heeft ons wat ICT betreft zeker in rustiger vaarwater gebracht. In het zeewaardig houden van ons ‘ICT-schip’ worden we nu bijna volledig ontzorgd. Het ligt alleen in andermans haven’’.

Foto: Patrimonium Urk - Johan Oosterhoff en Willem de Boer

Bron: Aareon

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Aareon in de CorporatieGids 2014 te bekijken.