Yolanda Winkelhorst (IJsseldal Wonen): Coronavirus maakt contact nu extra bijzonder

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Nu fysiek contact in Nederland tot een minimum wordt beperkt, staan corporaties voor een dilemma. Want hoe help je de huurder die normaal graag naar kantoor komt en hoe voer je reparaties uit waarbij je bij de huurder over de vloer moet komen. CorporatieGids.nl sprak daarover met Yolanda Winkelhorst, directeur-bestuurder bij IJsseldal Wonen: “Ik zie de creativiteit toenemen.”

Nederland is – net als de rest van de wereld – in de ban van het coronavirus. Waar het virus het gewone leven tot stilstand brengt, gaan wonen, zorg en welzijn ‘gewoon’ door. Wat betekent de coronacrisis voor woningcorporaties? In deze serie volgen we ze op de voet. 

“Op donderdag 12 maart kwam het advies om zoveel mogelijk thuis te werken en dat was voor ons het startschot om over te gaan naar een nieuwe werksituatie,” begint Yolanda het gesprek. Deze nieuwe situatie is vanaf maandag 16 maar operationeel geworden voor alle medewerkers van de Twellose corporatie, met uitzondering van het verhuurproces en het KCC. “Die medewerkers werken nog vanuit kantoor met de nodige veiligheidsmaatregelen. Met enige vertraging is het vanaf 30 maart ook mogelijk om thuis de telefooncentrale te bedienen. In geval van een totale lockdown kan iedereen vanaf zijn eigen plek aan de slag.”

Niet alleen digitaal
Het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven heeft volgens Yolanda nog niet geleid tot een scenario waar contact alleen nog maar digitaal plaatsvindt. “Integendeel zelfs, klantcontact verloopt momenteel vooral telefonisch en daarnaast via e-mail. We gebruiken wel kanalen als onze website of Facebook-pagina om huurders te informeren.”

Zoveel mogelijk contactloos
Ook andere processen zoals de verhuurmutatie moeten nu anders worden ingericht. “Woningen worden nu alleen digitaal aangeboden en de bezichtiging vindt pas plaats nadat de vorige bewoner is vertrokken en de woning leeg is. Ook de rest van het verhuurproces is zoveel mogelijk contactloos ingericht. Informatie wordt zoveel mogelijk via de telefoon, e-mail en post gedeeld. Zo worden nieuwe sleutels via een envelop overhandigd en contracten opgestuurd. Alles is erop gericht dat het werk door kan gaan. Dat gaat, maar we ervaren wel dat de doorlooptijd toeneemt.”

Veilige werk
“In het kader van reparaties voeren we momenteel in ieder geval de spoedeisende reparaties uit,” gaat Yolanda verder. “Daaronder vallen die nodig zijn om goed en veilig te kunnen wonen, zoals rioolontstoppingen, gaslekkage, elektraproblemen, geen warm water of een niet functionerende centrale verwarming. Daarbuiten vragen we klanten om reparaties waar nodig uit te stellen. Gelukkig is daar in het algemeen begrip voor. Wanneer er toch behoefte is aan een niet spoedeisende reparatie, overleggen we met de klant en onderhoudsbedrijf over de werkomstandigheden. Nu het coronavirus ook daadwerkelijk in ons werkgebied heerst, hebben we de reparatieverzoeken via onze website wel stilgezet. Hierdoor hebben we telefonisch contact met de aanvrager en kunnen we vragen rondom de gezondheid stellen en veilige werkomstandigheden garanderen.”

Extra alert
Op de vraag of de extra maatregelen van IJsseldal Wonen ook tot betrekking zijn van hun ICT-huishouding, vertelt Yolanda: “We hadden onze ICT al zodanig ingericht dat we anywhere, anyplace en anytime veilig konden werken. Zaken als dubbele authenticatie waren bijvoorbeeld al ingeregeld. Een uitzondering hierop vormde Microsoft Teams, dat nu buiten onze beveiligde kantooromgeving draait. Daarom hebben we medewerkers extra alert gemaakt om hier bijvoorbeeld geen persoons- of vertrouwelijke gegevens te delen.”

Versnelde projecten
De coronacrisis en het thuis werken van medewerkers zorgt er niet voor dat huidige projecten stil vallen bij de corporatie. “Op zich loopt alles nog door. Overleggen en demo’s verlopen met digitale hulpmiddelen op afstand, en waarschijnlijk zal een deel van de projecten zelfs versneld worden. Door de online samenwerking en digitale processen krijgen ze namelijk een boost. Wat wel lastiger is zijn processen waarbij veel overleg is met groepen, zoals het opstellen van bijvoorbeeld prestatieafspraken.”

Thuiswerken is niet zaligmakend
“Daarbij zien we ook dat de online vaardigheden van medewerkers in sneltreinvaart toenemen,” sluit Yolanda af. “Iedereen helpt elkaar om snel nieuwe zaken als digitaal vergaderen onder de knie te krijgen. De urgentie is duidelijk, dat helpt. Het thuiswerken is echter niet zaligmakend. Het is ook eenzaam, moeilijk te combineren met kinderen en minder productief. Tegelijkertijd zie je de creativiteit echter wel toenemen. Er worden nieuwe activiteiten bedacht om de verbinding met huurders vorm te geven. Er is oprechte aandacht voor elkaar; door het coronavirus is het vanzelfsprekende weg. Dat maakt contact nu extra bijzonder.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Hans Prinsen