CorporatieGids Magazine

61 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 2, 2018 60 WWW.CORPORATIEGIDS.NL Feedback van huurders De feedback van huurders over de processen van Place2BU noemt het duo erg belangrijk. “Wij hebben bewust geen product neergezet wat ‘af’ is, maar een minimum viable product: een product met net genoeg functies om levens- vatbaar te zijn. Daarna hebben wij gekeken naar wat de huurders willen, als een soort start-up. Een voorbeeld is het verplicht uploaden van een foto bij een reparatieverzoek. Dat was eerst het geval, maar is het wel logisch dat je een foto van je verwarming moet nemen wanneer deze niet werkt? Door dit soort dingen aan te passen voelen de huurders zich gehoord. We ontwikkelen niet wat zij niet willen, maar kunnen direct aan de slag met oplossingen die het verschil maken.” Automatiseren van eenvoudige processen Het intuïtief automatiseren van eenvoudige processen – zoals het eerdergenoemde voorbeeld van het opsturen van een foto van de reparatie naar de huurder – is iets wat Place2BU uniek maakt vergeleken met vaak nog traditioneel geautomatiseerde processen bij Mitros en Portaal. Robin: “Een ander goed voorbeeld is het aanvragen van huisbewaar- derschap. Formulieren kunnen makkelijk heen en weer worden gestuurd tussen de huurder en verhuurmedewerker, bijvoor- beeld om nog wat gegevens aan te vullen. Als alles helemaal goed is, ontvangt de huurder direct en volledig geautomati- seerd een contract. Zodra dit getekend is, wordt het netjes gearchiveerd en worden te zijner tijd de nodige reminders automatisch verstuurd. Wij hebben op deze manier meer inzicht in het proces, terwijl deze voor de huurder makkelijker worden gemaakt.” Interne efficiency De focus op digitale processen betekent dat het werk voor medewerkers ook is veranderd. Jeroen: “Het is voor hen transparanter, efficiënter en overzichtelijker geworden. Het werkproces van een huurder opvoeren, het opstellen van een contract, het tekenen hiervan en het archiveren is terug- gebracht van anderhalf uur naar slechts tien minuten.” Een ander voorbeeld is de rol van de medewerker verhuur- zaken. “Bij Place2BU pakt één medewerker dit parttime op. Dat zijn 510 woningen met een hoge mutatiegraad. Door slim te automatiseren is het voor de medewerker mogelijk een groter aantal woningen onder haar vleugels te nemen.” “Het is fijn om te zien dat de medewerkers er blij van worden dat ze hun tijd niet meer kwijt zijn aan administratieve zaken, maar juist aan het daadwerkelijk helpen van de huurders die dit nodig hebben. En dat heeft een positief effect op bijvoor- beeld de andere medewerkers van Mitros. Die zien het verschil en willen er ook graag mee aan de slag. Elke afdeling ziet wel een stukje waarvan het zegt ‘hiervan zou het werk voor mij een stuk simpeler en leuker worden’.” Corporatie van de toekomst Vooruitkijkend op de toekomst zien Robin en Jeroen de community de komende jaren verder groeien. Robin: “Een gemeenschap is niet in één week opgebouwd, dat kost tijd. We verwachten steeds meer initiatieven van onze huurders, en natuurlijk een hoop hechte vriendschappen en mooie voorbeelden van mensen die van elkaar leren. Wat betreft het platform zijn wij gestart met een compacte versie. Er zijn nog ideeën genoeg en verwachten de komende tijd nog flink uit te pakken, onderweg naar de corporatie van de toekomst.” Foto: Hersense

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=