CorporatieGids Magazine

55 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 3, 2018 54 WWW.CORPORATIEGIDS.NL niet nodig dat huurders inloggen. Zij kunnen middels een ‘zachte inlog’ – het invoeren van de postcode en het huis- nummer – een verzoek bij ons neerleggen.” Een groot voordeel van het nieuwe landschap noemt Remi de mogelijkheid om meer te kunnen sturen op data. “Wij beschikken nu over meer informatie over bijvoorbeeld de soorten klachten die binnenkomen. Dit kunnen wij gebruiken om bepaalde onderhoudsonderdelen die vaak stuk gaan te vervangen. Ook kunnen wij zien of huurders makkelijk bepaalde storingen online kunnen melden.” Standaardisering Een trend in de corporatiesector is de toename van standaarden om processen efficiënter te laten verlopen. Op de vraag welke rol standaarden spelen in het onderhoudsproces bij WonenBreburg, antwoordt Remi: “Standaardisering van koppelingen wordt net zoals binnen andere sectoren steeds belangrijker. In de corporatiesector zien wij dat men ingezet heeft op de VERA-standaard, waarbij het van belang is dat de diverse ICT-leveranciers hier gezamenlijk aan werken en streven naar eenheid.” “Toen wij begonnen met het inrichten van de nieuwe onder- houdsprocessen, was de VERA-standaard minder ver dan hij momenteel is,” gaat Remi verder. “Wij hebben geprobeerd om de inrichting zoveel mogelijk via deze standaard te doen. Hierdoor worden ‘subsystemen’ maar ook Excel-sheets waarin de output van een systeem wordt omgezet naar de input van een ander systeem voorkomen. In plaats van het soms handmatig aanpassen en omzetten van data gebeurt dat nu altijd automatisch. Dat voorkomt problemen en zorgt voor minder fouten aan het eind van het proces.” Intern en externe ketensamenwerking Het gebruik van standaarden heeft daarbij de ketensamen- werking binnen WonenBreburg en met partners verbeterd. Remi: “Bij de procesverbetering omtrent dagelijks onderhoud lag het zwaartepunt op de integratie van de interne systemen. Op zich werkten deze goed, maar er waren nog veel hande- lingen of subsystemen nodig om de gegevens tussen de twee systemen te verwerken. Dat is met de optimalisatie van de onderhoudsprocessen verleden tijd.” Vloedgolf aan IoT Waar ketensamenwerking veelal al ingeburgerd is in het onderhoudsproces bij woningcorporaties, gloren volgende grote veranderingen inmiddels al aan de horizon. Op de vraag welke rol ontwikkelingen als sensoren en Internet of Things gaan spelen bij WonenBreburg, vertelt Remi: “Binnen WonenBreburg ben ik aangesteld als programmamanager ICT-strategie. Ik voorzie dat een huis op korte termijn niet slechts vier muren en een dak meer is. Het wordt een vergaande geautomatiseerde verblijfplaats voor huurders. Er wordt voorspeld dat eind 2019 wereldwijd 212 miljard IoT-apparaten online zullen zijn, gemiddeld 23 per persoon.” “Ik verwacht daarbij dat internet steeds meer een commodity wordt waar woningcorporaties mee te maken krijgen. Een toekomst waarbij woningcorporaties naast een huis een onderhoud ook een internetverbinding leveren aan hun huurder – deels om van de IoT-toepassingen gebruik te kunnen maken – sluit ik niet uit.” Beheer op afstand Een andere Internet of Things-toepassing waar Remi naar uitkijkt is die van sleutels en sloten. “Wij moesten dit jaar intern de sleutels van onze 355 medewerkers vervangen. Dit was een enorm karwei waarbij iedereen fysiek moest langskomen. Dit probleem kan met IoT worden opgelost. Niet alleen voor onze medewerkers, maar ook voor de huurders. Wij verhuren een kleine 30.000 woningen en als wij dit op afstand kunnen beheren, kunnen wij bijvoorbeeld op afstand een slot aanpassen na een inbraak of het verlies van een sleutel.” “Daarnaast verwacht ik op zeer korte termijn ook een toename aan IoT-verwarmingsinstallaties, mede door de aandacht voor het milieu het daarmee het uitfaseren van de gasgestookte cv-ketels. Dit wordt overigens een interessante discussie binnen WonenBreburg, want is bijvoorbeeld een cv-ketel met IoT-elementen iets van de onderhouds- of I&A- afdeling? Wie is er verantwoordelijk voor het beheer als de nieuwe oplossingen niet meer in de klassieke afdelingshokjes passen? De vlakken van business en ICT zullen in de toekomst steeds meer met elkaar versmelten, wat het belang van interne ketensamenwerking onderstreept.” Geautomatiseerd gepland onderhoud De komst van IoT zal volgens Remi grote effecten hebben op de onderhoudsprocessen bij woningcorporaties. “Onderhoud zal door deze ontwikkelingen evolueren van preventief naar geautomatiseerd gepland onderhoud. Dit betekent dat onder- houd steeds meer plaatsvindt op basis van digitale signalen. Denk hierbij aan sensoren die informatie geven over de bescherming van houten kozijnen. Men hoeft niet meer fysiek alle kozijnen te inspecteren, en de status kan op elk moment op basis van digitale informatie worden beoordeeld. Processen worden hierdoor nog meer geoptimaliseerd, waardoor de corporatie zich richt op zoveel mogelijk tevreden huurders.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=