CorporatieGids Magazine

51 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 1, 2019 50 WWW.CORPORATIEGIDS.NL Henk Lambeck en Gerda Schuur (Lefier): Iedere professional in de keten zelfstandig laten sturen met BI Business Intelligence en onderhoud: twee aparte werelden of juist zaken die innig met elkaar verweven zijn? CorporatieGids Magazine ging daarover in gesprek met Gebiedsmanager en Proceseigenaar Dagelijks Onderhoud Henk Lambeck en Bedrijfsaccountant Gerda Schuur van Lefier : “BI is een belangrijk middel om het werk elke dag een beetje beter te doen.” Foto’s: Nicole de Vries en Johan Bosma “D e werelden van Business Intelligence en onderhoud hebben wat mij betreft heel veel met elkaar gemeen,” begint Henk het gesprek. “Bij de uitvoering van onderhoud zijn klantbeleving, kwaliteit en gerealiseerde kosten essentiële onderdelen waarop wij willen begroten, meten, sturen en verantwoorden. BI geeft ons bij veel processen inzicht in onze prestaties, dus ook bij onderhoud. Het kost daarnaast relatief weinig tijd om dit inzicht te verkrijgen, waardoor we tijd kunnen steken in het analyseren en verbeteren van het proces en de dienstverlening.” Plan Do Check Act Op dit moment is BI in het onderhoudsproces bij Lefier vooral gericht op kostensturing. Gerda: “Hierbij kijken we vooral naar prijs en aantallen. De komende periode willen wij hier echter aanvullende indicatoren bij voegen, zoals klanttevredenheid, first time fix en de werkzaamheden van vakmannen. Uiteindelijk moet dit leiden tot een PDCA-cyclus, waarbij je elke dag een stukje beter presteert. Niet alleen de ‘BI-experts’ binnen Lefier, maar iedere professional in de keten moet deze methode omarmen en hiermee zelfstandig kunnen sturen.” Uiteenlopende data Op de vraag welke data het meest interessant is om te sturen op onderhoud, vertelt Gerda: “We gebruiken hiervoor onder andere data voor kostensturing uit ons ERP-systeem Dynamics Empire en huurdersportaal Umbrella voor taakafhandeling. De data is uiteenlopend van kosten en aantallen taken tot het type werksoort en grootboekcodes. Om deze data te borgen binnen de organisatie, is het zaak het gebruik van BI te integreren in de sturingswijze van klanttevredenheid, kwaliteit en kostensturing in reguliere werkprocessen. Hiermee maak je het een onderdeel van het dagelijkse werk van medewerkers, waardoor ze in feite altijd bezig zijn met de actualisatie en borging van belangrijke data.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=