CorporatieGids Magazine

MAART 2020 I 25 24 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE maar ook open te staan voor de input van buiten. Een voor- beeld daarvan is de sanctieregeling. In het nieuwe systeem kan iedereen gratis meeloten, wat de drempel laag maakt. Maar wat is vervolgens het risico dat mensen ‘nee’ zeggen tegen een kamer die ze hebben gekregen? Wij twijfelden om daar een sanctie op te leggen, om de regels zo simpel mogelijk te houden. Maar uit de gesprekken kwam juist naar voren dat studenten elkaar kennen en dit vaak zou gebeuren. Hun oplossing: leg er gerust een sanctie op, dan kun je het wellicht voorkomen.” “Tijdens deze gesprekken zijn wij begeleid door woonruimte- verdeelspecialist Enserve. Waar wij maar één keer in de zoveel tijd een nieuw woonruimteverdeelbeleid vaststellen, is dat hun expertise. Zij hebben veel meer ervaring, opgedaan bij collega-corporaties elders in het land. En dat merk je aan de manier waarop zij ons een spiegel kunnen voorhouden. Daarnaast helpt de regiokennis van Enserve omdat ze ook betrokken zijn bij het samenwerkingsverband Entree, en was hun onafhankelijkheid een voordeel in de gesprekken met leveranciers van ons nieuwe woonruimteverdeelsysteem.” Fijne ervaring De keuze voor dit nieuwe systeem – SSH& koos voor Embrace – was volgens Vincent nodig om de klantvisie goed te kunnen ondersteunen. “We merkten dat – wanneer we stappen willen zetten in bijvoorbeeld de manier waarop huurders naar een kamer zoeken – de systemen beter op elkaar aan moeten sluiten. Woonruimteverdeling moet uiteindelijk een fijne ervaring opleveren voor een huurder en net zo makkelijk zijn als het boeken van een hotelkamer of accommodatie via Airbnb. Wij willen dat doen door bijvoorbeeld veel meer informatie over de kamer en het complex te geven op de website, maar misschien in de toekomst ook alvast te vertellen over mogelijke huisgenoten.” “Aan de achterkant willen wij met het nieuwe systeem ook efficiencywinst voor SSH& boeken. Bijvoorbeeld wanneer een student de huur opzegt. Dit proces moet zo geautomatiseerd worden dat zonder teveel menselijke tussenkomst de kamer automatisch wordt aangeboden op onze site en de zoektocht naar een nieuwe huurder wordt gestart. Omdat wij te maken hebben met zo’n 3.000 tot 3.500 huuropzeggingen per jaar, zou daarmee veel tijd vrijkomen die we voor andere zaken kunnen aanwenden.” Verandering Het aankomende jaar staat bij SSH& in ieder geval in het teken van verandering, sluit Vincent af. “Niet alleen door de intro- ductie van de nieuwe klantvisie, maar ook vanwege het nieuwe woonruimteverdeelsysteem en -beleid. Het nieuwe systeem gaat 1 juli live en dat moet leiden tot een SSH& dat nog meer dan voorheen een zo positief mogelijke rol in het leven van studenten inneemt.” van het toewijzen van woningen op basis van wachttijd, en overgaat naar een lotingssysteem. “Net als andere woning- corporaties hebben wij te maken met schaarste,” legt Vincent uit. “Studenten gaan steeds later op kamers en studeren steeds flexibeler, wat inhoudt dat ze makkelijk wisselen tussen onderwijsinstelling. Ze hebben daarom maar kort de tijd op een woning of kamer te wachten, terwijl de wachttijd wél lang is. Daarom hebben we nagedacht over nieuwe regels om studenten toch zo goed mogelijk te kunnen huisvesten. Je kunt niet iedereen helpen in een schaarse markt, maar we bieden ze wel elke week kans op een kamer. En natuurlijk bouwen we nieuwe studentenkamers om meer studenten te kunnen helpen aan een kamer.” Nieuwe studenten Wanneer Vincent kijkt naar het nieuwe woonruimteverdeel- beleid, focust SSH& zich vooral op de nieuwe studenten. “Wij hebben een mutatiegraad van 50 procent en huurders wonen dus niet zo lang bij ons. Omdat ‘oude’ studenten misschien gewend zijn aan de oude manier van werken, willen we vooral kijken naar de tevredenheidscijfers van de nieuwe studenten. Als we daar een stijging zien, weten we dat het nieuwe beleid werkt.” In gesprek met stakeholders Met de ideeën voor een nieuw woonruimteverdeelbeleid is SSH& eerst in gesprek gegaan met haar stakeholders. “In eerste instantie wil je kijken of jouw analyse overeenkomt met de leefwereld van de huurder of onderwijsinstelling. Daarnaast zijn we ook persoonlijk met hen in gesprek gegaan. Hier komt de pijler ‘samen’ voor een belangrijk deel terug. Het is daarbij belangrijk om met een goed onderbouwde visie te komen, “Als organisatie willen wij een positieve rol in het leven van onze doelgroep vervullen.” Foto’s: Mariska Klok

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=