CorporatieGids Magazine

JUNI 2020 I 3 CorporatieGids Magazine is een uitgave van: CorporatieMedia B.V. Postbus 8825, 4820 BC Breda info@corporatiegids.nl www.corporatiegids.nl Uitgevers: Paul Tuinte en Martin Barendregt Eindredactie: Paul Tuinte en Johan van den Beld Vormgeving / opmaak: Musa bureau voor ontwerp, Teteringen Druk: Joh. Enschedé, Amsterdam Coverfoto: Tonny van de Ven (Alwel/Aedes) © Copyright CorporatieGids Magazine Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeborgen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij electronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. 11 e JAARGANG NUMMER 2, 2020 Business as usual Tijdens de begindagen van de corona- crisis werd zo’n beetje iedere besmetting breed uitgemeten in het nieuws. De minutieuze updates van de sterfte- cijfers en IC-opnames hadden iets onheilspellends. Afstand houden en thuiswerken waren daarbij vergeleken klein leed. Ook corpo- raties vonden verrassend snel hun draai in de nieuwe werkelijkheid. De bedrijfs- voering van corporaties is geslachtsrijp voor digitalisering. Misschien wel meer dan menig corporatiebestuurder voor mogelijk had gehouden. Huurders waren er ondertussen al lang klaar voor. Die zogenaamde nieuwe werkelijkheid is in de corporatiesector door corona versneld aan de oppervlakte gekomen. Waarmee de vraag opdoemt of de oude werkelijkheid ooit - al dan niet volledig - zal terugkeren. Minder verplaatsingstijd, minder woon- werkverkeer, minder kantoorhumor, minder koetjes en kalfjes. Meer digitali- sering, meer thuiswerken meer zelf- sturing. Oude gewoonten zullen vroeg of laat aan de nieuwe werkelijkheid gaan knagen. Over een paar jaar weten we wat de balans tussen oud en nieuw wordt, en wat voor corporaties ‘business as usual’ is. Veel leesplezier! Paul Tuinte en Martin Barendregt Bestaansrecht: lastendruk bedreigt business case woningcorporaties I Tonny van de Ven (Alwel/Aedes) Ode aan de digitale dienstverlening Column: Inclusie, het nieuwe verheffingsideaal? Digitalisering aanjager voor efficiënter samenwerken in de keten I Daan Peters (Mitros) Woningcorporaties handvat reiken voor circulair bouwen Goede klantcommunicatie vraagt om interactie vanuit menselijkheid Uitbesteden betekent niet securityverantwoordelijkheden verleggen Standaardiseren omwille van betaalbaarheid Column: Digitaal vertrouwen CorporatiePlein: Online, met misschien een vleugje offline Professionaliseren om risico’s het hoofd te bieden Organisatie stabiliseren en verder optimaliseren Column: De psychiater is verward Goede datakwaliteit begint bij een gedegen voorbereiding Klanttevredenheid en lage kosten gaan hand in hand Gezond achterdochtig blijven Tineke de Vries (Vidomes) De corporatie als kringloopwinkel van circulaire woningen I Martijn van Dijk (deltaWonen) Column: Klimaatbeleid: Startmotor en apocalyptische perspectieven 4 10 15 16 19 23 27 30 33 34 40 44 49 50 55 58 62 66 4 58 16 62

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=