CorporatieGids Magazine

JUNI 2020 I 47 46 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Verandering voor medewerkers De keuze voor een nieuw ICT-landschap betekende een grote verandering voor de medewerkers. Madelon: “Als je kijkt naar ons nieuwe ICT-landschap, is het enige wat overeind is gebleven enkele randapplicaties en Microsoft Office. Alle andere software is veranderd, wat betekent dat iedere medewerker te maken heeft met andere software. Om hen bij die verandering te begeleiden, hebben we ons ruim een jaar voorbereid. We hebben onder andere een projectgroep opgezet die meedacht met de veranderingen, en steeds uitgelegd waarom we veranderen. Daarbij hebben we oplei- dingstrajecten opgezet en mensen zo vroeg mogelijk de nieuwe schermen laten zien. Maar zelfs dan blijft de nieuwe situatie wennen voor iedereen, en de komende periode is het dan ook zaak de huidige situatie te stabiliseren en optimaliseren.” “Daarbij hadden we niet een maand later live moeten gaan,” gaat René verder. “Het nieuwe landschap is begin februari in gebruik genomen waardoor we precies op tijd klaar waren om de uitdagingen van de coronacrisis op te vangen. Overigens is het hele project vanuit de organisatie enorm soepel verlopen. Er was geen onrust of paniek, en dat heeft vooral te maken met de goede voorbereiding.” Implementatie dragen “Een voordeel daarbij is dat we als corporatie groot genoeg zijn om een groot implementatietraject te dragen,” legt René uit. Maasdelta heeft ongeveer 200 medewerkers waarvan een kwart bijna dagelijks een actieve bijdrage aan het project heeft geleverd. “De overige medewerkers hebben ervoor gezorgd dat de dienstverlening kon doorgaan. De afstemming in een organisatie van een dergelijke omvang is ook goed te organiseren.” Verstandige volger Net als René beaamt Madelon met Maasdelta niet de ambitie te hebben om voorop te lopen bij de laatste innovatietrends. “We zijn liever een verstandige volger, wat betekent dat we meekijken naar wat er aan ICT-ontwikkelingen gebeurt en best mee willen denken over wat dit voor kansen oplevert. Maar implementaties en veranderingen moet je goed bege- leiden, en dat moet je niet overhaast doen. Het is volgens ons dan ook verstandiger om de tijd te nemen en pas in te stappen op het moment dat functionaliteiten en technologie zich bewezen hebben. Door de keuze voor een nieuw ICT- landschap hebben we er wel voor gezorgd dat de basis nu sterk genoeg is om de komende jaren te kunnen dooront- wikkelen. Daar kunnen we in ons volgende ondernemingsplan op inspelen.” Vertrouwd raken met ICT “De grootste verandering hebben we nu wel achter de rug,” sluit René af. “Je moet medewerkers immers ook de tijd gunnen om helemaal vertrouwd te raken met de nieuwe ICT. Door een gedegen voorbereiding en serieuze aanpak is het gelukt om in één jaar bijna alle software te vervangen, waarbij onze dienstverlening op niveau is gebleven en ons ziekte- verzuim zelfs is gedaald. Dat zijn dingen waar we trots op zijn. Voor nu is het dan ook zaak om te stabiliseren en verder te kijken met softwarepartners waar optimaliseren mogelijk is.” Foto’s: CorporatieMedia

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=