CorporatieGids Magazine

DECEMBER 2020 I 23 22 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE vastgoed en wonen. Maar omdat die takken natuurlijk met elkaar verbonden zijn, willen we het proces integraal maken. Daarnaast was onze klanttevredenheid iets afgenomen en willen we ons meer focussen op ‘in één keer goed’.” “Als laatste is Alwel een fusieorganisatie met bezit in Roosendaal, Etten-Leur en Breda. Maar in iedere gemeente werken we iets anders. Zo doen we in Roosendaal veel zelf terwijl we in Breda al ons werk uitbesteden. Het is ons doel om in de toekomst meer zelf op te pakken en de vakman onze ogen, oren én visitekaartje in de wijk te laten zijn.” Process mining integreren Het is nu zaak om process mining uit de ‘pilotsfeer’ te halen en echt onderdeel te maken van het verbetertraject, gaat Casper verder. “We hebben daarom in het project voor het dagelijks onderhoudsproces eerst helder in kaart gebracht hoe de processen nu lopen. Bijvoorbeeld door middel van data of input uit onze systemen, maar ook via interviews met procesexperts. Vervolgens worden deze data geanalyseerd en vergeleken met het beoogde proces. De verschillen die in deze nulmeting naar boven komen, zijn vervolgens de input voor de verschillende verbeterteams om mee aan de slag te gaan. Over een paar maanden willen we met een éénmeting kijken wat we hebben verbeterd en welke stappen verder nodig zijn om de verandering binnen de organisatie te borgen.” Digitale transformatie Bij process mining werkt Alwel onder andere samen met VVA-informatisering. Casper: “Zij richten zich de laatste jaren op nieuwe technologieën om de ‘digitale transformatie’ te ondersteunen waarmee bedrijfsprocessen verbeterd kunnen worden. Daarnaast werkt VVA ook veel samen met studenten. Die combinatie vinden wij erg waardevol en daar halen wij als organisatie veel kennis uit. Daarnaast is het voor een corporatie soms lastig om te weten welke technologieën écht meerwaarde kunnen bieden in en voor de toekomst. Het is niet onze wens om voorop te lopen, maar wel te volgen. Als we daarbij gebruik kunnen maken van de expertise van een sparringpartner, kunnen we versneld informatie opnemen.” Ervaringen delen Op het gebied van samenwerking is Alwel ook nauw ver- bonden met collegacorporatie Zayaz binnen hun Shared Services Center (SSC). “Het is dan ook zeker de bedoeling dat de opgedane ervaringen rondom process mining intern gedeeld worden. We pakken momenteel het dagelijks onder- houdsproces aan bij Alwel, maar kunnen de geleerde lessen meenemen bij bijvoorbeeld de klantdienstverleningsprocessen van Zayaz. Overigens werken beide corporaties wel op hun eigen manier en met hun eigen visie. Dat betekent dat de procesverandering niet één op één overgenomen kan worden.” Procesdata “Hoewel we dus nog middenin het project zitten, betekent dat niet dat we geen lessen kunnen trekken en alvast delen over process mining,” sluit Casper het gesprek af. “Zo merkten we dat het aan de voorkant erg goed is alle stakeholders te betrekken. Dat is misschien een open deur, maar een nieuwe technologie kan bedreigend overkomen en het creëren van een groot draagvlak is erg belangrijk. Daarnaast ben je bij process mining minder afhankelijk van datakwaliteit, maar juist wel van gegevens rondom procesdata. Zorg er dus voor dat je vooraf goed kijkt naar hoe je systemen processen loggen en welke stappen wel of niet worden vastgelegd. Dit vormt immers de basis om je werkwijze daadwerkelijk te kunnen verbeteren.” Foto’s: Else Loof “Het is nu zaak om process mining uit de ‘pilotsfeer’ te halen en echt onderdeel te maken van het verbetertraject.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=