CorporatieGids Magazine

MAART 2021 I 23 22 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Foto’s: Ellis Rijkers echter wel tijd vrij voor onze medewerkers, waardoor ze extra aandacht kunnen geven aan onze huurders. Wat we doen, moeten we goed doen. De robot kan daarbij ondersteunen.” Lansbreker Bergopwaarts is binnen het ICT-platform met collega- corporaties WoCom, Area Wonen, Goed Wonen Gemert, Woonmeij, Woningbelang, ‘thuis, de Zaligheden en JOOST degene die de lans breekt voor robotisering. “Binnen dit platform werken wij samen op basis van inkoop, onder- steuning en kennisdeling. De gemeenschappelijke deler is dat we allemaal gebruikmaken van hetzelfde ERP-systeem; ViewPoint. Er is binnen het platform afgesproken dat Bergopwaarts robotisering gaat invoeren en de andere corporaties over de schouders meekijken naar deze ontwikkelingen.” Negentig seconden Rob is inmiddels een jaar ‘in dienst’ bij Bergopwaarts. “De eerste zes maanden heeft hij onder intensief toezicht gewerkt,” licht Sebastiaan de eerste resultaten toe. “Hierbij hebben wij ook gemeten hoe lang een medewerker normaal bezig is met de taken die Rob nu heeft overgenomen. Hierbij kwamen we tot de conclusie dat Rob zorgt voor twaalf uur per maand aan tijdbesparing. Omdat Rob nu ongeveer negentig seconden per dag werkt heeft hij genoeg tijd over om de komende tijd ook andere taken uit te voeren.” Geen wondermiddel Robotisering is geen wondermiddel, blikt Sebastiaan terug. “Het kan een langdurige of tijdelijke oplossing voor een proces zijn. Maar dan moet je wel goed kijken wat je wilt bereiken. Doen we iets omdat we dit moeten doen? Of omdat we denken dat we dit moeten doen? Wanneer je het proces in beeld hebt en binnen de huidige voorzieningen al hebt geoptimaliseerd, kun je pas kijken of robotisering echt een toevoeging is.” Onderdeel van I&A “Robotisering is inmiddels wel echt een onderdeel geworden van onze informatisering en automatisering,” sluit Sebastiaan af. “Na het succes van het storneringsproces is het enthou- siasme van mijn collega’s alleen nog maar verder toegenomen. Vanuit de organisatie krijgen we vragen of Rob ook andere taken kan overnemen, bijvoorbeeld het verwerken van e-mailformulieren, invoeren van garanties, registreren van digitaal ondertekende overeenkomsten en WKA-herinneringen. Dit jaar willen we zeker nog één of twee nieuwe taken aan hem overdragen om zo uiteindelijk het werkplezier van mijn collega’s te vergroten en meer waarde te leveren voor de huurder.” De ‘mens’ is in onze branche enorm belangrijk. Een robot is nu – nog – niet in staat om emotionele reacties te geven.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=