CorporatieGids Magazine

MAART 2021 I 53 52 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Bartje Meijboom en Tom van Noort (NCCW): Corporaties keuzevrijheid bieden rondom een stabiele ERP-kern Wat hebben jullie als eerste aangepakt? Het eerste jaar stond volledig in het teken van ‘opruimen’. Alle aandacht ging uit naar de organisatie en onze bestaande klanten. Dat hebben we volledig voorrang gegeven. We merkten veel ontevredenheid op onder onze klanten over onze productstrategie. Die was erop gericht om samen met een partner één totaaloplossing – ERP inclusief portals, apps, websites en meer – aan te bieden. Klanten waren ontevreden over wat we opleverden. Dat begrepen wij helemaal. Binnen één maand van waarnemen en gesprekken voeren, wisten we het eigenlijk al: we moesten met NCCW terug naar waar we goed in zijn. Wat betekent dat? Wij focussen ons weer op waar we goed in zijn, waar we kennis van hebben. Onze ERP-kern draait zonder spoor van slijtage als een zonnetje. Die ERP-kern vormt de basis en we investeren in een open en standaard koppelvlak. Via sectorstandaarden als CORA, VERA en KOVRA eenvoudig koppelen met expertsystemen, vrij naar keuze van de corporaties. Onze visie is dat expertpartijen vanuit hun expertise, kennis en kracht vaak de beste oplossingen in hun vakgebied leveren. Sinds ruim een jaar heeft NCCW twee nieuwe bestuurders. Hoe kijken ze terug op de eerste maanden, wat pakten ze als eerste aan en wat is hun visie op ERP voor woningcorporaties? We vroegen het Bartje Meijboom, commercieel directeur en Tom van Noort, Managing Director van de Almeerse automatiseerder. Tom van Noort (links) en Bartje Meijboom (rechts) Maar die ERP-kern was toch ‘end of life’? Onze ERP-kern heeft een uptime van 99,98 procent. De toen- malige end of life-verklaring was een onterechte marketing- kreet, erop gespitst om onze klanten over te zetten naar een nieuw systeem. Net zo goed dat de verliefdheid voor geïnte- greerde oplossingen in onze ogen onterecht wordt gevoed. Is het kiezen van ERP emotie of ratio? Eerlijkheidshalve hebben wij er in het verleden soms ook naar gemaakt dat corporaties om zich heen gingen kijken. Het is volledig aan NCCW om te zorgen dat klanten graag willen blijven en gelukkig zien we afgelopen jaar de trend keren. Maar als antwoord op je vraag: het is helaas soms emotie terwijl het ratio zou moeten zijn. De emotie wordt omwille van het verdienmodel van sommige selectiebureaus helaas soms gevoed. Die leven van beweging, van selectie- trajecten. Aansturen op selecteren heeft helemaal niets met advies te maken. Iedereen kent elkaar al jaren, de corporatie- branche zou gebaat zijn met wat frisse nieuwkomers, die echt vanuit klantbelang werken. De woningcorporaties raken in het selectietraject soms de regie kwijt. Ook bestuurders worden erin meegezogen. Richten jullie je op klantbehoud of ook op groei? Wij richten ons eerst op behoud, pas daarna kan er weer gekeken worden naar groei. Wij moeten hierin ook geen grote broek aantrekken en ons bijvoorbeeld gaan richten op de grote woningcorporaties. Dat is niet passend. Toch zie je dat grote woningcorporaties – die vrijwel allemaal hebben gekozen voor een sterk geïntegreerd systeem – daarbij nog steeds intensief gebruikmaken van expertsystemen. In lijn met onze visie. Wat betekent dit dan voor jullie bestaande klanten? We vertellen onze klanten een eerlijk verhaal. Dit is wie we zijn en wat we kunnen. We ondersteunen ze bij optimalisatie, want bijna altijd kunnen ze meer rendement halen uit de systemen en processen. Dat werpt zijn vruchten af. Ook hebben we de NCCW Academy weer nieuw leven ingeblazen. Je leert dan meer dan alleen de handigheidjes van een collega. Eigenlijk weet iedereen wel dat ze bestaande systemen niet optimaal benutten. En, beklijft dat verhaal? Een aantal klanten is uit het selectietraject gestapt en hebben opnieuw voor ons gekozen. Door ons verhaal vragen ze zich af of ze wel gebaat zijn bij een overstap, of dat ze meer baat hebben bij het optimaliseren wat ze al hebben. Onze oproep naar adviesbureaus is dan ook: kijk eerst samen met je klant naar het bestaande pakket. Een implementatie is duur en intensief en kan altijd nog. Natuurlijk willen ook onze klanten vernieuwen, maar denk je dat per se te vinden bij in een geïntegreerd ERP-systeem? Kijk wat je hebt en wat je wilt. In de meeste gevallen halen corporaties de gewenste vernieuwing op bij een leverancier van een expertsysteem. Daarom investeren wij ook in een open ERP waar je makkelijk je data mee kan ontsluiten. Wat betekent dat voor jullie? Wij zoeken nog intensiever de innovatieve marktpartijen op en intensiveren de samenwerkingen. We weten heel goed dat we in de afstemming nog winst kunnen behalen. De integraties en koppelingen vinden plaats volgens de bekende sector- standaarden. Dat is een van de belangrijkste zaken om in te investeren. Wat is jullie belofte aan de markt? Wij focussen ons volledig op de kernactiviteiten binnen ERP, reporting en Business Intelligence. We geloven heilig dat onze stabiele kern als ERP, gecombineerd met het beste op de markt aan expertsystemen, een winnende combinatie is. Daar werken we elke dag met onze mensen keihard aan en dat werpt ook intern zijn vruchten af. Medewerkers komen weer tot bloei, we zien ze letterlijk opfleuren. We zijn echt trots op ze en het gevoel van trots groeit ook onder de medewerkers zelf. NCCW verandert en ze zien dat het nieuwe elan werkt. Foto’s: Murk Feitsma

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=