CorporatieGids Magazine

JUNI 2021 I 19 18 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Frank Hoedemakers (Nester): Leren van ketenpartners voor een optimaal NPO-proces Een van de belangrijkste processen bij corporaties is het uitvoeren van niet-planmatig onderhoud. Maar de wijze waarop corporaties dat uitvoeren verschilt enorm. Doe je alles zelf, besteed je het uit of kies je voor een mix van beiden? CorporatieGids Magazine sprak erover met Frank Hoedemakers, contractmanager bij Nester: “Door gebruik te maken van ketensamenwerking bij niet-planmatig onderhoud, wordt er veel ‘administratief geneuzel’ voorkomen.” Het zo snel mogelijk bedienen van huurders is de grootste uitdaging voor de corporatie uit Limburg, begint Frank het gesprek. “We willen het proces rondom niet-planmatig onderhoud (NPO) zo helder en duidelijk mogelijk maken voor huurders, en zoveel mogelijk ‘administratief geneuzel’ eraf pellen. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld het bezig zijn met facturen of prijzen. Want hoe meer je als corporatie daarmee bezig bent, hoe minder je de focus kunt leggen op de kwaliteit van de woning en een goede dienstverlening aan de huurder.” Herinrichten van NPO De corporatie uit Reuver zag in 2020 het licht toen WoonGoed 2-Duizend en Domus samen verdergingen. “Heel toevallig was WoonGoed 2-Duizend najaar 2019 gestart met het herinrichten van de NPO-processen,” licht Frank toe. “De gedachte was dat het uitbesteden van deze processen het meest optimaal zou zijn. Dit traject was nog niet helemaal afgerond toen het voorstel tot fusie zijn levenslicht zag, maar bij het opstellen van het fusieplan van Nester kwamen we tot de conclusie dat het ook voor de nieuwe organisatie de beste invulling zou zijn. Daarom hebben we de inrichting overgenomen.” Langdurige relatie Door gebruik te maken van ketensamenwerking bij niet- planmatig onderhoud, wordt er veel ‘administratief geneuzel’ voorkomen, zegt Frank: “De voorgangers van Nester hadden een groot aantal partners waar verschillende afspraken mee waren. Maar dan ben je veel tijd kwijt aan overleg. Daarom hebben we besloten de hoeveelheid partners af te slanken en ons bezit te verdelen over drie rayons, waarbij we in ieder rayon met één ketenpartner samenwerken. Met die partners bouwen we een langdurige relatie op en werken we nauw samen. Zo hebben we gezamenlijk strategisch overleg over ons bezit en willen we zoveel mogelijk via een prijzenboek werken. Op die manier zijn we minder tijd kwijt aan randzaken en kunnen we de focus beter op de huurder houden.” Op alle fronten Nester wil op alle fronten gebruikmaken van ketensamen- werking bij niet-planmatig onderhoud, gaat Frank verder.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=