CorporatieGids Magazine

JUNI 2021 I 35 34 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE oplossingen van Skarp. Elke: “Skarp levert een degelijk informatieplatform gebaseerd op de VERA- en CORA-processen, dat uitstekend aansluit bij de beweging die wij als deltaWonen maken. In Skarp hebben wij een partner gevonden die onze beweging echt begrijpt. Ze helpen ons de standaard zo beheersbaar mogelijk te maken en data om te zetten naar waardevolle procesinformatie, zodat we juist tijd, geld en energie hebben voor verbeteren en vernieuwen.” Mega-intelligent Brein kan onder meer verwijzen naar hersenen, verstand en intelligentie. Op de vraag wat bij deltaWonen van toepassing is, antwoordt Elke lachend: “Natuurlijk zijn we mega-intelligent. Maar niet omdat we extreem slim zijn. Maar juist omdat we de verbinding maken tussen klant, organisatie en proces. Zonder met ons Brein-team de inhoud van de processen over te nemen, adviseren wij de organisatie, faciliteren we rituelen en interventies, trainen we onze medewerkers en helpen ze met het beschrijven en optimaliseren van processen. Zo leren we de organisatie continu verbeteren en bewegen we voortdurend mee op wat onze klanten, stakeholders en onze eigen ambities van ons vragen. Dat zijn we aan onze doelgroep verplicht.” gebruik voor klant en collega,” licht Elke de missie toe. “Iedereen kan en mag daar zijn eigen digitale tempo hebben. Met informatiegedreven bedoelen we dat informatie ons drijft om tot verbeteringen te komen in ons dagelijks werk. Aan data alleen hebben we namelijk niets. Pas wanneer we data omzetten naar waardevolle procesinformatie, leidt dat tot acties binnen de processen.” Proceslenig Over het proceslenig maken van de organisatie zegt ze: “Onze processen maken ons als sector uniek. Tegelijkertijd zijn de processen ook het enige wat we hebben. Want zijn we uiteindelijk niet allemaal organisaties die in goede en veilige woonruimte voorzien voor mensen die dat niet geheel zelfstandig kunnen? Je zou dus denken en hopen dat alle corporatieprocessen – uitzonderingen daargelaten – standaard worden gebruik en ingericht. Helaas is dat nog te vaak niet het geval. De IT-businesspartners van corporaties lijken dat vaak beter te begrijpen dan de corporaties zelf.” Matige proceskennis Op de vraag wat ze daar precies mee bedoelt, zegt Elke: “Ik weet dat ik nu een best pittige uitspraak doe. Maar ik vind het matig gesteld met de proceskennis van ons als sector. Ook binnen onze organisatie is er ruimte voor verbetering, dus zetten we maximaal in op het procesleniger maken van deltaWonen. Zo hebben we procesexperts die vanuit hun proces het totaal overzien. Deze medewerkers in de organisatie zijn onze voornaamste samenwerkingspartners bij informatie- en digitaliseringopgaven.” Meebewegen Ze legt uit waarom de proceslenigheid zo gewenst is: “Wanneer we voortdurend voorop willen gaan, moeten ook onze processen, systemen en informatievoorziening mee- bewegen met de veranderende context en inspelen op inno- vaties. Om deze ambitie van continu verbeteren te kunnen waarmaken, is inzicht in onze bedrijfsprocessen een must. Op basis van nieuwe technieken en systemen zijn we in staat procesverbeteringen en daarmee werk- en woongeluk toe te voegen.” Uniform “Dat willen we realiseren door meer informatie uit eigen en extern beschikbare data te halen en big data-technieken toe te passen,” vervolgt Elke. “We zullen steeds meer uniforme diensten en functionaliteiten afnemen in plaats van het gebruik van maatwerkapplicaties. Dit alles eist een toename van standaardisatie op procesniveau, vaste kaders en referentiemodellen.” Beheersbare standaarden Om deltaWonen te helpen haar ambities op het gebied van standaardisatie op procesniveau, vaste kaders en referentie- modellen te realiseren, maken ze gebruik van de kennis en Onze processen maken ons als sector uniek. Tegelijkertijd zijn de processen ook het enige wat we hebben. Foto’s: Jan Vredenburg

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=