CorporatieGids Magazine

JUNI 2021 I 65 64 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE de huurders te waarborgen. Dat gaf druk, maar ze hadden gewoon gelijk.” Verreweg het grootste deel van alle ICT-projecten ging goed, geeft Willem als eindoordeel aan. “Het vervelende is alleen dat die kleinere zaken die niet goed gingen, veel tijd kosten. En dat sommige zaken net iets anders gingen dan voorheen. Om het toch zo soepel mogelijk te laten verlopen, hebben we flink geïnvesteerd in allerlei trainings- en communicatiemo- gelijkheden. We hebben hulp gevraagd aan de leveranciers en ook aan externe adviseurs. Dat bleek gewoon nodig en heeft goed uitgepakt. Maar uiteindelijk moeten onze mensen het natuurlijk zelf doen en dat gaat gelukkig heel goed.” Huurders feedback Op de vraag wat de huurders van het fusietraject hebben gemerkt, zegt Antoinette: “We hebben de huurders vooral middels communicatie bij de fusie betrokken. De website is gelijk vernieuwd en er is een nieuw klantportaal gekomen. Later konden de huurders ook een appeltaartje bij de plaat- selijke bakker ophalen. Als gebaar.” Willem: “We hebben de huurders over de voor hen belangrijke zaken geïnformeerd. Natuurlijk waren we soms minder goed bereikbaar. En de coronacrisis gooide ook roet in het eten. Toch blijkt uit navraag dat de veranderingen goed zijn gevallen bij de huurders.” Uitdagingen Nu de nieuwe organisatie stevig is verankerd, zijn de ogen alweer gericht op de toekomst. “Betaalbaar en duurzaam bouwen, dat is een belangrijke uitdaging voor ons,” zegt Willem daarover. “Maar ook de sociaal-maatschappelijke problematiek die steeds diverser wordt, is iets dat steeds meer onze aandacht vraagt. Dat pakken we steeds vaker op samen met andere partijen. Verder zijn we aan het nadenken over hoe ver we willen gaan met het datagedreven of mensgedreven zijn, of misschien toch een combinatie. Daar moeten we keuzes over gaan maken. Hoe ver willen we gaan met digitaliseren en automatiseren? Willen we dat onze mensen zoveel mogelijk alles op afstand kunnen regelen voor onze huurders? Of willen we het sociale aspect in stand houden? Het is een uitdaging om daar op juiste wijze mee om te gaan. Maar de menselijke maat blijft voor Bazalt Wonen het allerbelangrijkst.” Foto’s: Murk Feitsma

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=