CorporatieGids Magazine

SEPTEMBER 2021 I 55 54 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Dion Bonné (Itris): Innovatie is cruciaal om de veranderende maatschappij bij te benen Er zijn maar weinig onderwerpen die zo’n tweedeling in de sector kunnen veroorzaken als innovatie. Waar de ene corporatie warm loopt voor alle nieuwe technologische vernieuwingen om de bedrijfsvoering te optimaliseren, kijkt de ander het liefst eerst de kat uit de boom. Toch is innovatie essentieel, zegt Dion Bonné, Manager Productmanagement bij Itris. Een gesprek over de noodzaak om te innoveren, verwachtingen door andere sectoren en de groeiende ambitie om nóg sneller te gaan. Waarom is het zo essentieel voor woningcorporaties om te innoveren, het gaat toch al ruim honderd jaar goed? In een continu veranderende omgeving is het belangrijk om bij te blijven, en dat geldt ook voor corporaties. Technologische ontwikkelingen gaan immers steeds sneller. Wanneer de maatschappij dusdanig verandert, is de aansluiting blijven houden dus cruciaal. Denk bijvoorbeeld aan huurders die steeds veeleisender worden. Ze zijn of raken gewend om volledig digitaal te werken en alles zelf te kunnen regelen en verwachten dat ook van de corporatie. Daarbij komt natuurlijk dat de verschillende stakeholders – zoals de RvC of de overheid – meer eisen op het gebied van transparantie en verantwoor- delijkheid. Als je corporaties vergelijkt met andere sectoren – zoals banken of webwinkels – lijken ze minder innovatief. Is dat erg? De huurder is ook een consument en verwacht automatisch steeds meer van de dienstverlening. Om de huurderbeleving te verbeteren, moeten we denken als een huurder en dat vertalen naar hun toekomstige vraag. Door daar nu klaar voor te zijn, denk je proactief mee. Want hoe anders kun je 24/7 dienstverlening bieden, heb je altijd de juiste data ter beschikking, zorg je voor een efficiënt proces om kosten te drukken én heb je als huurder individueel invloed op datgene dat je wenst. De essentie ligt hem in feite dus in betere dienstverlening. Wat daarbij wel belangrijk is om rekening mee te houden, is het feit dat commerciële bedrijven uit andere sectoren de standaard zetten qua verwachtingen. Hoe simpel je een nieuw boek kunt bestellen via Bol.com, zo simpel zou een huurder ook een reparatieverzoek willen indienen. Wordt er voldoende geïnnoveerd in de sector? Wij zien corporaties enorm innoveren en streven naar ver- betering. De realiteit is vaak dat alles afhankelijk is van tijd en geld. Doordat woningcorporaties relatief weinig klanten hebben met een lage omzetsnelheid – de mutatiegraad – is het potentiële budget ook lager. We zien dat we samen met woningcorporaties creatief kunnen zijn en onze middelen efficiënt inzetten. Onze klanten zijn bijvoorbeeld op de goede weg en we zien dat we samen met hen de smaak te pakken hebben om steeds een stap voorwaarts te zetten. Betekent innovatie ook hogere kosten? Op korte termijn misschien wel, maar op lange termijn zeker niet. De opgaves van woningcorporaties zijn voor de lange termijn en daarmee zou innovatie juist geld besparen. Met het oog op betaalbaarheid is het dus zeker te verantwoorden. Als je immers niet innoveert, dan is het later nog moeilijker – en duurder – om je aan te passen. Jullie benadrukken het belang van ‘klantgerichte, intelligente innovatie’. Wat is dat precies? Innoveren om te innoveren doen wij niet. Het gaat voor ons om corporatiespecifieke innovaties die meetbaar en zichtbaar resultaten leveren en die aansluiten bij strategische doelen en visies. Dat betekent dat globale ideeën samen met corpo- raties en haar medewerkers gemaakt worden. De rol van ICT is daarbij van ondersteunend naar sturend aan het gaan. Dat wil zeggen; een intelligent systeem op basis van data en statistieken dat snel en accuraat keuzes kan voorleggen, en soms zelf kan beslissen en uitvoeren. Door een bijlerend effect te introduceren, kunnen processen daarom niet enkel automatisch worden uitgevoerd, maar ook automatisch worden geoptimaliseerd voor het beste individuele resultaat. Hoe neem je bij innovatie medewerkers mee zodat veranderingen landen? Continu in gesprek blijven met klanten is daarin de sleutel. Al met al moet innovatie leuk zijn, dan creëer je het meeste effect. Binnen Itris hebben wij bijvoorbeeld een best practice bedacht die altijd de meest actuele en optimale versie van onze oplossing is. Klanten kunnen altijd beoordelen of ze de upgrade maken naar deze inrichting, zodat ze innovaties niet missen. Verder hebben wij de Itris Academy ontwikkeld waarin klanten op een door hun gewenst moment informatie kunnen terugkijken en zich laten informeren. Dat versterkt persoonlijk contact, borgt kennis én laat men de volledige potentie uit software halen. Wat zijn de grootste innovatiekansen voor corporaties de komende jaren? Wij zien dat in het verlengde van de Gartner Hype Cycle diverse thema’s terugkomen in de komende jaren. Als eerste Internet of Things, oftewel inzetten op ‘slimmer vastgoed’. Dit biedt een corporatie de mogelijkheid om zeer efficiënt en proactief haar vastgoed kwalitatief hoogwaardig te houden. Daarnaast zal machine learning een belangrijke pijler zijn om tot slimmere automatisering te komen, die persoonlijke en individuele afhandeling mogelijk gaat maken. Als laatste is de wijze waarop je naar innovatiekansen kijkt een belangrijke pijler. Gericht innoveren gaat toenemen en we zien een verschuiving in de behoefte van algemene applicaties naar oplossingen voor woningcorporaties specifiek. Door als corporatie hier open voor te staan, kun je invloed hebben op de ontwikkeling en zorgen dat innovatie jouw bedrijfsvoering zoveel mogelijk verbetert. Foto’s: Theo Scholten

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=