CorporatieGids Magazine

SEPTEMBER 2021 I 73 72 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Klantpanel Een nieuw initiatief dat opgestart gaat worden, is een klant- panel, legt Claudia uit. “Zo geven we corporaties – onze klanten – meer inspraak in de methodiek. Niet een consultatie achteraf maar de corporaties al bij de ontwikkeling betrekken doordat wij hen om input vragen. Betrokkenheid van de corporaties bij de ontwikkeling van de komende methodieken is het accent dat ik graag als bestuurder van SVWN wil leggen.” “Hoe dan ook, de visitatie zal gebruikt blijven worden waar deze voor bedoeld is: een extern oordeel van stakeholders begeleid door een onafhankelijke commissie. Ook de con- tacten met andere en misschien meer stakeholders zullen ruim aan bod blijven komen en dat geldt eveneens voor de samenwerking binnen de lokale driehoek. Ook houden we rekening met wat interne en externe toezichthouders doen. Maar voor de duidelijkheid, de SVWN is van de corporaties en werkt voor de corporaties.” Goed nieuws Claudia tot slot: “Waar ik graag de nadruk op wil leggen, is dat het merendeel van de visitaties heel goed gaat. En dat de woningcorporaties dus echt goede prestaties neerzetten waar we trots op kunnen zijn. We moeten met elkaar uitkijken dat ‘goed nieuws’ geen nieuws meer zou zijn. Verreweg de meeste zaken die woningcorporaties uitvoeren gaan gewoon goed. Dat zou meer naar buiten gebracht mogen worden.” Droom “Wat ik als droom heb, is dat corporaties weer meer naar voren kijken en denken: ‘Oh fijn, er komt weer bijna een visitatie aan’. Enerzijds om te kunnen laten zien dat ze het goed doen. Anderzijds omdat het toch ook telkens weer verbeterpunten oplevert. En ik zie gewoon dat corporaties zich continu willen verbeteren. Dat wordt echt steeds meer een onderdeel van de cultuur. Daar past visitatie heel goed bij.” Wat ik als droom heb, is dat corporaties weer meer naar voren kijken en denken: ‘Oh fijn, er komt weer bijna een visitatie aan’. Foto’s: Eigen foto’s

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=