CorporatieGids Magazine

NOVEMBER 2021 I 39 38 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Annelies van den Berg (Chaptr2): Kritische ondergrens marktaandeel komt voor aantal ERP-spelers in zicht De corporatiesector is niet groot genoeg voor alle huidige ERP-leveranciers. Dat zegt Annelies van den Berg, directeur Chaptr2 (voorheen HC&H Consultants) bij de presentatie van de nieuwste cijfers uit de jaarlijkse ERP-monitor van CorporatieGids Magazine. “Bij een te gering marktaandeel wordt productontwikkeling, innovatie en het op peil houden van het kennisniveau van medewerkers lastig.” Een gesprek over marktaandelen van ERP-leveranciers en selecterende corporaties in een krimpende markt. “Het aantal corporaties dat selectietrajecten start is iets afgenomen ten opzichte van de laatste twee jaar, maar er is nog steeds voldoende beweging in de sector,” begint Annelies het gesprek. “Kleinere corporaties zoeken steeds meer de samenwerking op of sluiten zich aan bij een samenwerkings- verband. Dit betekent dat er ook selectietrajecten plaatsvinden waarbij meerdere corporaties samen een selectietraject doorlopen en samen kiezen voor een ERP-oplossing. De implementaties vinden een enkele keer ook gezamenlijk plaats, maar vaker niet. De middelgrote en grote corporaties selecteren zelfstandig, maar kijken ook waar in omvang vergelijkbare corporaties klant zijn.” Cloudmigratie “Voor corporaties die de migratie naar de cloudproducten van hun huidige ERP-leverancier Aareon of cegeka-dsa moeten maken, kiest een deel zonder marktverkenning voor de cloudoplossing. Een tweede groep start een marktverkenning of kiest voor een toepasbaarheidsonderzoek of selectietraject.” Verkennen en toepassen Bij een marktverkenning vindt een korte kennismaking met ERP-systemen en -leveranciers plaats om te bepalen of een selectietraject interessant is. “Daarbij wordt gekeken naar product, prijs en de toekomstvisie van de leverancier,” legt Annelies uit. “Bij een toepasbaarheidsonderzoek wordt onderzocht of het cloudproduct van de huidige ERP-leveran- cier passend is voor de corporatie, feitelijk een selectietraject met één leverancier. Een derde groep kiest direct voor een selectietraject met meerdere leveranciers. De verwachting is dat de komende jaren meer klanten van cegeka-dsa en Aareon een toepasbaarheidsonderzoek, marktverkenning of selectietraject starten omdat zij niet automatisch de stap naar de SaaS variant willen maken.” Digitaal, hybride en fysiek Op de vraag of ‘corona’ selectietrajecten blijvend heeft ver- anderd, zegt Annelies: “In coronatijd werden selectietrajecten soms volledig digitaal uitgevoerd. Voor kennismaking met de verschillende oplossingen wordt dit niet als beperkend ervaren.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=