CorporatieGids Magazine

MAART 2022 I 19 18 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE afgeronde projecten. Echter, beschikbaarheid vertaalt zich ook naar ontwikkellocaties. Binnen de gemeente Wassenaar ligt hier wel een uitdaging. Door de beperkte mogelijkheden kijken we daarom kritisch naar ons eigen bezit en eventuele kansen voor herstructurering, met als doel de kwaliteit te verbeteren én het aanbod te vergroten. Op dit moment hebben wij bijvoorbeeld 40 kwalitatief slechte woningen uit de exploitatie genomen. Hier gaan we de komende periode 86 sociale huurappartementen bouwen, een netto toevoeging van 46 woningen dus.” Volgens Marc helpt de kleine omvang van Willibrordus om de hoge scores te bereiken: “De kern van onze organisatie is altijd een klantgerichte bedrijfsvoering geweest waarbij we dicht bij de klant staan. Al jaren scoren wij goed – zowel in de onderzoeken van KWH als in de benchmark – op het gebied van huurdertevredenheid, waar we uiteraard erg trots op zijn. Zeker gezien de afgelopen jaren waarin we zichtbaar moeten blijven middenin een pandemie. We analyseren de scores, proberen waar mogelijk en realistisch te verbeteren en gaan met bewoners het gesprek aan. Soms kunnen we de onvrede niet wegnemen, maar willen wel begrip tonen en krijgen over de oorzaak.” Doordat Willibrordus dicht bij de klant staat, zit klant- tevredenheid verweven in het DNA, vertelt Marc: “We proberen daarnaast met een positieve blik naar de toekomst te kijken. Bedreigingen zijn er altijd, met de huidige coronapandemie als goed voorbeeld. Dit heeft een enorme impact op onze huurders, zowel financieel als sociaal. Betaalbaarheid blijft een belangrijk thema. Daarnaast is de inflatie erg hoog, staan bouwkosten onder hoge druk én lopen de wachttijden op. Onze benchmarkscores tonen aan dat we financieel gezond zijn en dat we de belangrijkste stakeholder – de huurder – goed kunnen blijven bedienen. Daar willen we ons ook in de toekomst hard voor blijven maken.” Foto’s: Shutterstock, Eigen foto’s

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=