CorporatieGids Magazine

MAART 2022 I 49 48 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE René Dries (Woonmatch): Huurwoningen op een eerlijke en transparante wijze verdelen “Wij willen huurwoningen op een eerlijke en transparante wijze verdelen en de woningzoekende optimaal faciliteren,” zegt René Dries, producteigenaar Woonmatch. “Zorgen dat mensen goed worden begeleid in hun wooncarrière is een zeer belangrijke ontwikkeling. In tijd van schaarste moeten we zorgen dat mensen sneller passend kunnen wonen. Doorstroming is hierin essentieel.” “De markt is zeer in beweging. Er worden in verschillende platformen nagedacht over landelijke woonruimteverdeling. Het is erg belangrijk dat er meer samenwerking en uitwisseling komt. De markt is nu te gesloten. Met ons initiatief ruilmijnwoning.nl bieden wij naast reguliere verdeling een serieuze optie om twee huishoudens direct te helpen.” “Wij ontwikkelen ons Woonmatch cloudplatform continu door op de bovenstaande onderwerpen. Wij kiezen daarvoor nadrukkelijk voor het Microsoft365-platform als basis. Corporaties kunnen hierdoor sneller slimme innovaties in de processen te benutten. Het Woonmatch cloudplatform maakt het meer dan ooit mogelijk om buiten de muren van de corporatie data en processen te delen en te gebruiken. Woonmatch is de digitale motor voor de data, processen en diensten voor alle woningzoekenden. De medewerker wordt ondersteund door veel automatisering in het proces.” Dirk Scheele (Hoppinger): Drempels voor digitale samenwerking tussen woningcorporaties en partners wegnemen “Corporaties hebben te maken met legio maatschappelijke uitdagingen. Om die het hoofd te kunnen bieden, is de afge- lopen jaren enorm gedigitaliseerd. Nu kan de volgende stap worden gemaakt: innovatie versnellen en steeds nauwer samenwerken met ketenpartners,” zegt Dirk Scheele, managing director van Hoppinger. “WRV is een complex begrip onderhevig aan veel verschillende belangen, regels en beleidspunten. Door deze complexiteit is het cruciaal dat we de gehele keten in beweging krijgen en samenwerking verbeteren om tot een betere bewoners- ervaring te komen. Gezien de maatschappelijke taak van de woningcorporatie betekent dit dat we op termijn het kader verschuiven van alleen de woningruimte naar leefruimte en later de volledige woonbeleving. Dit vraagt om een verbreding van de samenwerking rondom maatschappelijke thema’s als onderwijs, lokale voorzieningen en werk.” “Een huis is meer dan een dak boven het hoofd van de bewoner. In de toekomst is WRV erop gericht mensen te ondersteunen in hun wooncarrière en proactief mee te denken met iemands levensfase, door in de verdeling rekening te houden met de buurt, onderwijs, werk en lokale voorzieningen.” “Het is onze missie om de drempels voor digitale samenwerking tussen woningcorporaties en partners weg te nemen. Om vanuit één digitaal platform samenwerking te realiseren, waarbij we woningcorporaties en andere partners verbinden rondom de volledige bewonersreis. Zo kan de gehele keten in beweging komen.” Foto’s: Shutterstock, Eigen foto’s

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=