CorporatieGids Magazine

JUNI 2022 I 9 8 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE geldt ook bij een ‘leverancier, tenzij-strategie’ – is dat je de tijd van medewerkers en directe kosten zo goed mogelijk laat renderen. Het helder hebben van de business case en zorgvuldig alle kosten en baten in beeld brengen is daarom heel belangrijk. Wij zien binnen Vidomes dat het betrekken van de business bij het kiezen van een oplossing werkt in het draagvlak en de tevredenheid over digitalisering. Een mooi voorbeeld vind ik daarin ons klantportaal MijnVidomes waarin we een vast team hebben dat het portaal agile doorontwikkelt, geprioriteerd vanuit de wensen van de business.” Een succesvolle corporatie Op de vraag of onderaan de streep corporaties wel voldoende meegaan in digitalisering, zegt Jacco: “De mogelijkheden die digitalisering biedt gaan steeds sneller. Waar je vroeger moest rekenen op een figuurlijke koffiemolen, zijn de mogelijkheden tegenwoordig bijna eindeloos. Aan de ene kant gaan corporaties voldoende mee, kijk maar naar A+ of andere samenwerkings- verbanden als SWEMP en HYRAS waar veel geïnvesteerd wordt. Aan de andere kant vind ik dat het soms wel een stapje sneller kan. Ik ben daarom ook blij met het initiatief van Aedes rondom de datastandaarden. Uiteindelijk moet de keuze waar je als corporatie in mee wilt gaan wat mij betreft afhangen van de bijdrage aan maatschappelijke doelen die het oplevert. Welke impact maak je voor de huurders, ondersteunt door de digitalisering?” Of je succesvol bent als corporatie moet je afwegen op andere indicatoren, gaat Jacco verder: “Je kunt bijvoorbeeld naar de Aedes-benchmark kijken, maar als iedereen boven een 8 scoort wordt een goed cijfer ook een C-score. Dan kun je je afvragen of degene die een 10 scoort niet te veel doet en bijvoorbeeld te hoge bedrijfslasten heeft. Hoe wij als Vidomes afwegen of we een succesvolle corporatie zijn? In mijn optiek als we ons kwantitatief aantoonbaar blijven verbeteren. Op het gebied van beschikbaarheid, duurzaamheid, betaalbaar- heid en leefbaarheid. Daarnaast moet je kwalitatief voldoende ambitie hebben en het verschil durven maken in individuele gevallen. Dan doe je het als corporatie pas echt goed.” Geen aparte wereld Het meenemen van de organisatie bij digitalisering vraagt om continue aandacht, sluit Jacco af. “Uiteindelijk is leren slechts 10 procent erover lezen, 20 procent een training of workshop volgen en voor 70 procent vooral het doen. Dat betekent dat je iedereen – en dus niet alleen de front- runners of de afdeling Informatisering & Digitalisering – moet meenemen in digitalisering. Wij doen dat onder andere door de digitale vaardigheid van onze medewerkers bij te spijkeren, zoveel mogelijk collega’s te laten participeren in digitale projecten en weetjes en successen te vieren op ons intranet. Ook het management heeft hierbij een onmisbare rol. Een goede ‘tone at the top’ is essentieel om het te laten landen, draagvlak te creëren en zo investeringen tot rendement te laten komen. Digitalisering is immers geen aparte wereld maar essentieel om je maatschappelijke doelen te kunnen behalen. Ook in de toekomst.” Foto’s: Piet Jacobson

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=