CorporatieGids Magazine

SEPTEMBER 2022 I 17 16 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE “I&A is uiteraard altijd een thema geweest binnen onze organisatie, maar we liepen tegen een aantal belangrijke I&A-ontwikkelingen aan,” begint Mark Lentz het gesprek. “Denk aan het gebruik van data en robotisering, waar we iets van moesten vinden. Welke impact hebben deze ontwikke- lingen bijvoorbeeld op onze organisatie, processen, beleid en systemen? Daar moeten we op voorbereid zijn. Ook willen we gebruikmaken van de kansen die deze ontwikkelingen bieden bij de uitvoering van onze dienstverlening en bedrijfsvoering. Ons informatiebeleid was verouderd waardoor we dus behoefte hadden aan een nieuwe I&A-strategie.” Nieuwe strategie Mark Vermeer hierover: “Om deze strategie te ontwikkelen, hebben we organisatieadviesbureau Andersom benaderd. Doordat zij zich met name richtten op het proces van het bepalen van de strategie, konden wij ons focussen op de inhoud. Hun ondersteuning heeft ons diverse waardevolle inzichten en adviezen opgeleverd. Ook over hoe de aanslui- ting tussen de I&A-strategie en het Strategisch Koersplan van HEEMwonen gerealiseerd kan worden.” Realiseren van ambities Over die aansluiting van de nieuwe strategie op het onder- nemingsplan en de waarborging daarvan zegt Mark Lentz: “De nieuwe I&A-strategie heeft voluit de titel ‘De weg naar Samen Buurtmaken met Informatisering en Automatisering’ gekregen. Hiermee verbinden we onze nieuwe I&A-strategie direct aan ons Strategische Koersplan. Alles wat we doen op het gebied van I&A moet bijdragen aan het realiseren van de ambities die we hierin hebben vastgesteld.” Visie op I&A “De vormgeving van de nieuwe I&A-strategie is gebaseerd op de nieuwe visie op I&A binnen HEEMwonen,” gaat Mark Vermeer verder. “In deze visie hebben we onze ideeën over diverse onderwerpen beschreven. Je moet dan denken aan het grote en toenemende belang van data binnen HEEM- wonen, de verbetering van de dienstverlening door middel van digitalisering en het gewenste niveau van de digitale vaardigheden van medewerkers. Daarnaast moet het appli- catielandschap op orde zijn en moeten onze bedrijfsvoering en bedrijfsprocessen optimaal ondersteund worden. Maar ook de mogelijkheden van zaken als Artificial Intelligence en Internet of Things zijn in dit proces uitgebreid aan de orde gekomen.” Goede basis “In de komende twee tot drie jaar zullen we bij HEEMwonen met een aantal concrete ontwikkelingen aan de slag gaan,” legt Mark Lentz uit. “Zo gaan we investeren in het beschikbaar maken van betrouwbare data om te analyseren, processen te verbeteren en het voorspellend vermogen te vergroten. Hiervoor moeten we echter eerst een goede basis hebben. Daar gaan we een meerjarige datastrategie voor opstellen waarin we antwoord geven op vragen als: Van wie is data? Waar ligt het eigenaarschap? Wat is betrouwbare data voor ons? En hoe zorgen we voor dataconsistentie? Tevens bepalen we welke data we gaan vastleggen en welke datakwaliteit we nastreven.” Consequenties nieuwe strategie “Eén van de meer in het oog springende veranderingen in de I&A-strategie is dat het team I&A een faciliterende rol zal aannemen waarbij de lijnorganisatie het eigenaarschap krijgt van I&A en de bijbehorende systemen die hierin faciliteren,” gaat Mark Vermeer verder. “Een belangrijk voordeel hiervan is dat de business zelf meer regie krijgt over haar proces en hoe ze zaken wil oppakken. Een mogelijke uitdaging hierbij is wel dat de business over de nodige kennis en I&A-vaardig- heden moet beschikken om deze verantwoordelijkheid te pakken. Verder zal de strategie omtrent het applicatieland- schap wijzigen. Bij HEEMwonen zullen we ons meer gaan focussen op de functionaliteit van een applicatie in plaats van het zoveel mogelijk integraal gebruikmaken van het primair systeem.” Huurders en medewerkers “We verwachten dat er, door de focus op het applicatieland- schap, meer en betere functionaliteiten beschikbaar komen voor de huurders die het willen,” besluit Mark Vermeer. “Dat leidt er ook toe dat collega’s meer tijd zullen hebben voor het persoonlijk contact met de huurder waar dat nodig is. Daarnaast zal het aannemen van een faciliterende rol door I&A en daarmee het eigenaarschap bij de business, automatisch inhouden dat we van de business ook meer gaan verwachten. Denk aan digitale vaardigheden, ontwikkelingen volgen binnen hun proces, aandacht voor de veiligheid of het hebben van een visie op data. I&A wordt hierdoor onderdeel van hun functie en niet alleen gezien als een faciliterend middel om mee te werken.” Foto’s: Bjorn Frins

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=