CorporatieGids Magazine

SEPTEMBER 2022 I 7 6 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE een plek waar op de lange termijn reguliere woningen worden neergezet. De wijk kan zich zo langzaam ontwikkelen, terwijl woningzoekenden alvast gehuisvest worden. Waar normaal bouwen gemiddeld zo’n zeven jaar duurt, duurt dat bij een flexwoning slechts tweeëneenhalf jaar. Dat valt overigens nog tegen, doordat bijvoorbeeld het aanvragen van vergunningen en het neerzetten van een mooie wijk meer tijd dan gedacht in beslag nam.” Verhuistrein “Iets anders wat wij inzetten om de druk op de woningmarkt te verlichten, is de verhuiscoach,” gaat Esther verder. “Die gaat met huurders in gesprek over wat belemmeringen zijn om te verhuizen, bijvoorbeeld omdat de nieuwe huurprijs te hoog is, de tijd die ze kwijt zijn of omdat ze er tegenop zien. Hiermee willen we de doorstroming verbeteren. Als je immers een senior kunt helpen bij het vinden van een beter passende woning, kun je een ‘verhuistrein’ in gang zetten. We hebben hierover afgelopen jaar een klein onderzoek gedaan bij dertig woningen. Hieruit bleek dat elke eerste stap zo’n trein van vier verhuizingen in gang zette. Dat betekent dat je 120 huishoudens blij maakt met een volgende stap én dertig starters helpt. Je lost hier het woningtekort niet per se mee op, maar je stimuleert de doorstroming en creëert daarmee wel kansen voor woningzoekenden.” Koopvoorrang Woonwaarts geeft daarnaast ook koopvoorrang aan haar huurders om de doorstroming te verbeteren. “Huurders die in een woning van Woonwaarts of een collegacorporatie uit de regio wonen, krijgen voorrang op het kopen van een van onze huizen. We bieden zo’n 35 woningen per jaar aan en daarmee slaan we twee vliegen in één klap; je helpt midden- inkomens bij het kopen van hun eerste huis én je speelt een huurwoning vrij. Dat geld gebruiken we vervolgens weer om nieuwe woningen te realiseren. We merken dat hier enorm veel animo voor is en zo’n 90 procent van de woningen wordt verkocht aan huurders.” Menselijke maat Ondanks alle uitdagingen blijft de menselijke maat het belangrijkst voor Woonwaarts, gaat Esther verder: “Wij vinden dat we herkenbaar en nabij moeten zijn voor bewoners. Bijvoorbeeld zichtbaar in de wijk zodat we aanspreekbaar zijn, maar ook om te weten wat er speelt in onze buurten. Dat betekent in de praktijk dat medewerkers een hoeveelheid bewoners onder hun hoede neemt dat behapbaar is. We werken met drie wijkteams van twaalf medewerkers die ieder zo’n 4.000 woningen beheren. Dat moet niet te groot worden, anders weet je niet meer wat er echt speelt.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=