CorporatieGids Magazine

DECEMBER 2022 I 23 22 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE SOR – verantwoordelijk voor ruim 7.000 woningen in de regio’s Rotterdam en de Hoeksche Waard – heeft momenteel veel uitdagingen die het hoofd geboden moeten worden, begint Jeroen: “De afgelopen periode zijn prestatieafspraken gemaakt met Aedes, de Woonbond, de VNG én minister de Jonge. Op basis hiervan wordt de verhuurderheffing in 2023 afgeschaft en zijn diverse opgaven voor verschillende thema’s bepaald. Denk aan huurverlaging, een verdubbeling van woningbouw, versnelde verduurzaming en een grote impuls op leefbaarheid. Daarnaast werd op Prinsjesdag een aantal maatregelen bekendgemaakt die de financiële huishouding van corporaties raken. Die combinatie zorgt ervoor dat momenteel verschil- lende uitdagingen op ons pad liggen.” BIG5 Een van de grootste uitdagingen is het realiseren van nieuwe woningen. De regio waarin SOR opereert verwacht veel vergrijzing – een groei van 25 procent tot 2035 – waarbij bewoners langer thuis willen wonen. “We zien onze doelgroep de komende jaren dan ook fors toenemen. Dit is voor ons de reden dat we continu kritisch naar ons bezit kijken en geen mogelijkheid onbenut laten om de beschikbaarheid te opti- maliseren. Hiervoor is in het ondernemingsplan het project BIG5 opgenomen. Dit staat voor optoppen, ondertoppen, woningen splitsen, woningdelen en nieuwbouw. Vanuit alle perspectieven wordt gekeken wat er bij onze complexen mogelijk is om het aantal wooneenheden te laten groeien en de beschikbaarheid te optimaliseren.” No nonsense De ouderenhuisvester doet haar werk met een zelfbeschreven ‘no nonsense, handen uit de mouwen’-mentaliteit. “Om doelen te bereiken moet je zaken aanpakken,” licht Jeroen toe. “Daar zijn onze medewerkers zeer sterk in. Problemen worden aangepakt en er wordt altijd in oplossingen gedacht. Dit is nodig om de uitdagingen waar onze sector mee te maken heeft het hoofd te kunnen bieden. Gezien onze beperkte financiële middelen is dat soms lastig.” Hospitality-gedachte SOR trekt die no nonsense-mentaliteit door naar haar IT-landschap. Jeroen: “Dit doen wij door te onderzoeken op welke manier wij toegevoegde waarde kunnen bieden binnen de dienstverlening vanuit de hospitality-gedachte. Bijvoorbeeld door projecten samen te stellen uit verschillende disciplines waardoor een mix ontstaat van verschillende achtergronden. Dit draagt bij aan het leveren van een gericht totaalresultaat richting de bewoner. Hospitality is ook een belangrijke pijler binnen ons ondernemingsplan waarbij zowel de medewerker als de bewoner centraal staan.” Andere nuances De bewoner centraal stellen gaat soms wel anders dan bij een reguliere corporatie. “Wij leggen als ouderenhuisvester de nuances soms wat anders. Waar een reguliere corporatie steeds meer diensten automatiseert, staat bij ons het persoonlijke contact nog meer centraal. Onze bewoners kunnen ons via verschillende kanalen bereiken. Telefonisch, per post of e-mail, maar ook fysiek op kantoor. Mocht dat alsnog lastig zijn, kunnen zij ook altijd terecht bij onze thuismeesters die een luisterend oor bieden en in oplossingen meedenken.” System-to-system SOR is koploper als het gaat om het uitrollen van het Referentie Grootboek Schema. “We krijgen vanuit de verschillende toezichthoudende organen steeds meer te maken met digi-

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=