CorporatieGids Magazine

DECEMBER 2022 I 51 50 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Hierbij is met name de openheid van belang, zodat andere toepassingen eenvoudig kunnen integreren, bij voorkeur op basis van de VERA-standaarden. Arabella Bassett (Hercules): Corporaties kiezen voor de standaard programmatuur van Microsoft. Wanneer je met dit standaard product een niche markt wilt ondersteunen, biedt Microsoft minder ruimte voor eigen ontwikkeling en flexibiliteit. Hercules kiest ervoor om te baseren op standaard Microsoft bouwblokken maar wel zelf te ontwikkelen. Hiermee kan de kracht van Microsoft worden ingezet zonder afhankelijk te worden. Rick de Krom (Itris): De relaties met klanten gaan wij aan voor de lange termijn. Klanten hebben bij ons juist invloed in plaats van een afhankelijkheid. Daar investeren wij in en dat blijven wij doen. Hermen Joostens (DataBalk): De afhankelijkheid van Microsoft wordt te groot als je vanuit de architectuur te veel verweven bent. Door sectorspecifieke functionaliteiten niet in de Microsoft kern te bouwen, heb je juist meer keuzevrijheid. Friso van Ruiten (Cegeka): Voor de ontwikkeling van een wendbaar platform voor de woningcorporatiesector maakten wij de strategische keuze voor Microsoft Dynamics. We leveren specifiek voor de vastgoedsector een oplossing als toevoeging op het Dynamics-platform: Dynamics Empire Online. Honderd procent Microsoft Cloud en honderd procent sector- standaarden zoals RGS, CORA, VERA en DICO. Vandaag de dag kan cloudtechnologie de snelheid en de mogelijkheden van verandering bepalen. Zo profiteren woningcorporaties van alle nieuwe verbeteringen, zowel functioneel als technologisch, zonder deze te moeten implementeren in hun specifieke omgeving. Stelling: Een marktaandeel van minder dan vijf procent verhuurbare eenheden (vhe) biedt onvoldoende inkomsten voor innovatie en doorontwikkeling van het systeem en de organisatie. Hero de Klaver (Aareon): Een marktaandeel van vijf procent hoeft niet altijd te betekenen dat er niet doorontwikkeld kan worden. Dit is sterk afhankelijk wat wordt geleverd en of er bijvoorbeeld grote delen van bestaande software worden gebruikt. Bartje Meijboom (NCCW): Wat ons betreft hangt de mate van innovatie niet samen met het marktaandeel. Wij realiseren innovatie met nieuwe toepassingen en applicaties en via een open API-koppelvlak zodat onze klanten zelf kunnen kiezen welke innovatie het beste bij ze past. Rick de Krom (Itris): De relaties met klanten gaan wij aan voor de lange termijn. Klanten hebben bij ons juist invloed in plaats van een afhankelijkheid. Daar investeren wij in en dat blijven wij doen. Hermen Joostens (DataBalk): Klopt, misschien is het zelfs wel tien procent. Maar een markt met te weinig spelers zal leiden tot problemen. De sector zou moeten willen dat er naast de dominante spelers een uitdager en innovator is. Hero de Klaver is Commercieel Directeur Aareon, Arabella Bassett is accountmanager Hercules, Rick de Krom is Commercieel Directeur Itris, Bartje Meijboom is Managing Director NCCW, Hermen Joostens is Commercieel Manager DataBalk, Friso van Ruiten is Manager Sales & Marketing Cegeka. Hermen Joostens (DataBalk) Friso van Ruiten (Cegeka) Foto’s: Freepik en Eigen foto’s Bartje Meijboom (NCCW)

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=