CorporatieGids Magazine

JUNI 2023 I 47 46 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Beide woningcorporaties zijn organisaties van relatief bescheiden omvang, begint Marcel het gesprek. Wold & Waard is verantwoordelijk voor zo’n 5.500 woningen terwijl Woonborg een kleine 5.000 woningen beheert. “Door de grootte merkten we steeds vaker dat het nodig was om externe expertise in te Edwin Meulenbelt (Woonborg) en Marcel Beukers (Wold & Waard): Gedeelde ICT-organisatie als volgende stap in onze samenwerking Anno 2023 wordt er steeds meer van woningcorporaties gevraagd. Qua wet- en regelgeving of rondom je bezit, maar ook wat betreft ICT om de wensen van de organisatie en huurders gehoor te kunnen geven. Om de snelle ontwikkelingen op dat gebied te kunnen volgen, slaan woningcorporaties Wold & Waard uit Leek en Woonborg uit Vries de handen ineen met een gezamenlijke ICT-organisatie. Wat was de aanleiding hiervoor, hoe ziet de gedeelde organisatie eruit en wat levert het de organisaties op? CorporatieGids Magazine sprak erover met Manager Financiën en Informatievoorziening Marcel Beukers van Wold & Waard en Manager F&O Edwin Meulenbelt van Woonborg. huren bij grotere projecten. Daarnaast worden steeds strengere eisen gesteld aan een ICT-organisatie, zeker op het gebied van cybersecurity. Dit wordt door nieuwe technologieën en huurderswensen steeds complexer. Dat was voor ons reden om elkaar op te zoeken.” Op de foto’s: Edwin Meulenbelt (links) en Marcel Beukers (rechts) Samenwerking professionaliseren Wold & Waard en Woonborg werken volgens Marcel al langere tijd samen: “Voor deze officiëlere samenwerking deelden wij één medewerker servicedienst. Vanuit Wold & Waard vonden we het nuttig om een fulltime ICT-medewerker in dienst te hebben. Op het moment dat iemand vanuit deze functie bij ons vertrok, hebben we contact gelegd met Woonborg. Met de gedeelde ICT-organisatie hebben we deze samenwerking echter een stuk geprofessionaliseerd.” Nieuwe ICT-visie Dit begon toen beide corporaties gezamenlijk een nieuwe ICT-visie opstelden, legt Edwin uit: “We hanteren hierbij zeven principes. De belangrijkste twee zijn privacy en veiligheid. Daarnaast hebben wij de wens om steeds meer te automa- tiseren en digitaliseren, te kiezen voor standaard oplossingen en het gebruik van Microsoft 365 meer te omarmen. Vervolgens hebben we gekeken naar wat er nodig is om deze visie te bereiken. Daar hoort wat ons betreft een ICT-organisatie bij. En gezien onze omvang kwamen we al snel tot de conclusie dat een gedeelde ICT-organisatie het beste bij ons past.” Vier medewerkers Uiteindelijk hebben de corporaties ervoor gekozen vier mede- werkers gemeenschappelijk in dienst te nemen. Edwin: “Daarbij hebben we één medewerker die de strategische lijnen uitzet op ICT-gebied voor beide organisaties. Verder hebben we in de gedeelde organisatie twee projectleiders en een servicedeskmedewerker. Met deze inrichting stellen we onszelf in staat niet alleen te denken over wat we qua ICT willen bereiken, maar kunnen we ook zelf projecten draaien én hebben we een medewerker om de verbinding te leggen tussen onze medewerkers en de techniek.” Kalenders en prioriteiten Het delen van medewerkers tussen twee organisaties is niet zo moeilijk, gaat Marcel verder. “Maar een gedeelde ICT- organisatie gaat over het maken van kalenders en projecten prioriteren. Dat kan schuren en om dat goed te laten lopen, is vertrouwen en goede gesprekken met elkaar nodig. Dan ontdek je dat ondanks we elkaar goed kennen en dichtbij elkaar gevestigd zijn – Leek en Vries liggen hemelsbreed zo’n vijf- tien kilometer uit elkaar – er ook verschillen zijn. Denk bijvoorbeeld aan het informatiebeveiligingsbeleid, wat bij beide corporaties anders is ingericht. Ook zijn er culturele verschillen en hebben we er bewust voor gekozen niet toe te werken naar hetzelfde applicatielandschap. We willen onze eigenheid behouden. De gedeelde ICT- organisatie zal werken als een soort autogarage; of je nu met een Volvo, BMW of Volkswagen aankomt, ze moeten je ongeacht het merk kunnen helpen.” De gedeelde ICT-organisatie zal werken als een soort autogarage; of je nu met een Volvo, BMW of Volkswagen aankomt, ze moeten je ongeacht het merk kunnen helpen.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=