CorporatieGids Magazine
SEPTEMBER 2023 I 61 60 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Zelfredzaamheid Vooral het proactief oplossen van belemmeringen is volgens Ronald een belangrijk punt. “Zelfredzaam zijn is iets waarin we mijn inziens stappen kunnen zetten. Niet iedereen hoeft op hetzelfde kennisniveau te zitten, maar je moet wel weten hoe je de juiste hulpvraag stelt en op welk moment je dit doet. Dat doe je onder andere door de organisatie te laten ervaren dat íedere vraag gesteld mag worden zodat je leren juist stimuleert. Het gaat immers niet om wat goed of fout is, maar dat je probeert elke dag je werk een stukje beter te doen.” “Je kunt daarnaast pas aan gedragsverandering werken als mensen nut en noodzaak inzien,” gaat Jarno verder. “Zeggen dat je moet veranderen omdat de wereld digitaliseert zorgt niet dat het gaat leven. Vertaal de grote verandering naar kleine stapjes. Een voorbeeld is dat we samen hebben gezeten met procesbetrokkenen en een aantal processen tot in kleine processtapjes hebben uitgeschreven. Zo brachten we per processtap in kaart waar verspillingen zitten, en die hebben we opgelost. De collega’s werden daar enthousiast van omdat ze het resultaat direct konden zien. Dat enthousiasme verspreidt zich vervolgens als een olievlek door de organisatie.” Vragenlijst Bij het creëren van de digitale DNA-scan heeft Wooninc. samengewerkt met Chaptr2. Jarno: “Wij hebben ervoor gekozen zelf een vragenlijst te maken op basis van een algemene vragenlijst van Chaptr2. Hierin hebben we aanpassingen doorgevoerd zodat het goed aansluit op onze organisatie en de focus die wij willen leggen. Chaptr2 begeleidt ons en faciliteert het uitvragen, waardoor we kunnen zien waar de kansen en uitdagingen liggen om tot een beter ontwikkeld digitaal DNA te komen.” Digitale transformatie omarmen Wooninc. staat aan de vooravond van de selectie en implemen- tatie van een nieuw ERP-systeem, een groot traject, sluit Sandrine af: “Een nieuw systeem heeft een grote impact op de organisatie. Het is belangrijk dat onze collega’s ook in de toekomst goed meekunnen. De scans zullen daar naar verwachting een grote meerwaarde bij gaan leveren.” Ronald vult aan: “Uiteindelijk wil je de organisatie in beweging brengen. Mijn ultieme droom is dat mensen ervaren dat veranderen niet eng is. Dat doen we door ze handvatten te bieden zodat ze met kleine stapjes de verandering eigen kunnen maken. Zo zorgen we voor draagvlak en kunnen we de digitale transformatie omarmen.” Foto’s: Ellis Rijkers
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=