CorporatieGids Magazine

SEPTEMBER 2023 I 9 8 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Woningcorporaties bestaan inmiddels al ruim honderd jaar en doen voor een groot gedeelte dezelfde dingen. Op de vraag hoe het kan dat er anno 2023 nog geen breed gedragen datastandaarden zijn, begint Michiel: “Om datastandaarden te laten werken, moeten systemen met elkaar praten. Maar om systemen met elkaar te laten praten moeten eerst mensen en organisaties met elkaar praten. Dat gaat niet vanzelf, daar is coördinatie voor nodig. Die handschoen hebben wij opgepakt nadat het Aedes-congres in 2022 het belang van datastan- daarden heeft onderstreept en middelen heeft vrijgemaakt. Als centrale partij in de corporatiesector is het logisch dat Aedes hier werk van maakt. En we praten niet alleen, we ondernemen ook actie.” Communicatie beheersbaar houden Corporaties werken met veel partijen samen, gaat Ton verder: “Denk aan het onderhouden en het verduurzamen van woningen. Je hebt vaak te maken met een corporatie én andere partijen waartussen informatie wordt uitgewisseld. Stel dat een corporatie digitaal wil samenwerken met een onderhoudsaannemer. Hoe werkt dat dan in de praktijk? Een corporatie werkt vaak met meerdere aannemers. En een aannemer weer met verschillende corporaties. Als telkens opnieuw afspraken moeten worden gemaakt, ontstaat een wildgroei van verschillende oplossingen. Dat is op een gegeven moment niet meer te overzien, moeilijk actueel te houden en erg duur. Of partijen zien daar zo tegenop, dat ze maar geen gegevens uitwisselen. Het is veel aantrekkelijker als er één set afspraken is – een datastandaard – die door alle partijen wordt gebruikt. Je bent dan niet meer afhankelijk van wie de ander is: je kunt gemakkelijk uitwisselen met iedereen die de standaard ondersteunt.” “Daarnaast komt het voor dat veel corporaties iets willen van dezelfde partij, zoals de Belastingdienst of een toezichthouder. Als iedereen individueel acteert, zegt zo’n grote partij ‘prima, dat doen we op deze manier’. Een standaard is een manier om namens de sector afspraken te maken met zo’n grote speler en de belangen van corporaties mee te laten wegen.” Woordenboek voor de sector Op de vraag wat de ideale datastandaard precies inhoudt, glimlacht Ton: “Dat is direct de one million dollar question. Er zijn al wel de nodige uitwisselingen, soms gebaseerd op duidelijke standaarden, maar die zijn vaak gefragmenteerd. Denk aan ketenstandaarden rond de dVi, woonruimtever- deling, of de uitwisseling van gegevens met de Belastingdienst. Als er veel standaarden ontstaan, gaat steeds meer aandacht naar het bijhouden van de wijzigingen daarin, en is er op een gegeven moment geen ruimte meer voor nieuwe samen- werkingen of grote verbeteringen. In onze visie moet het daarom een andere kant op: je moet niet de uitwisseling standaardiseren, maar de datadefinities die de corporatie zelf heeft. Je legt een ‘woordenboek’ vast en iedereen met wie wij data uitwisselen maakt daar gebruik van. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de term ‘oppervlakte’, zie je dat er al zeven verschillende definities zijn in de sector. Standaardiseren betekent versimpelen. Het leuke is dat dat juist een explosie aan toepassingen oplevert. Want met weinig kerngegevens kun je al heel veel doen, bijvoorbeeld wanneer je eigen data combineert met gegevens van onderhouds- partners of uit het Kadaster. Dat woordenboek, inclusief de verbindingen naar definities die anderen al hebben gemaakt, willen we onderbrengen in VERA.” Meer dan Aedes alleen Bij het realiseren van datastandaarden werkt Aedes nauw samen met andere partijen uit de sector. Michiel: “Het klopt dan ook niet wanneer je zegt dat alleen Aedes hiermee aan de slag gaat. Wij organiseren juist brede betrokkenheid. Samen met medewerkers en bestuurders van woning- corporaties, met softwareleveranciers en met ketenpartners werken we hieraan. Zo kijken we met input vanuit de hele sector naar wat de meeste kans van slagen heeft.” Eén definitie Hoewel het lange termijn doel is om data zoveel mogelijk te hergebruiken, kijkt Aedes Datastandaarden ook naar waar het quick wins kan boeken. Michiel: “We willen natuurlijk zo snel mogelijk scoren. We kijken daarom ook naar delen van standaarden of definities die al gebruikt worden in de sector en die wij kunnen overnemen. Neem bijvoorbeeld de DICO- standaard voor ondersteuning van het onderhoudsproces. Daarmee verandert iets positiefs voor corporaties, aannemers en huurders, en kunnen we meteen een stap vooruit maken. Het is taak om continu te kijken waar we snel resultaat kunnen boeken en waarin we moeten investeren om het doel van verbonden bronsystemen te bereiken.” Woningcorporaties werken steeds meer digitaal samen. Met bouwers, onderhoudsaannemers en installateurs, of met partijen als de Belastingdienst, gemeente en de rijksoverheid. Met al die digitale samenwerkingen is het enorm fijn als iedereen dezelfde taal spreekt. Aedes Datastandaarden werkt daarom aan datastandaarden voor de sector. Hoe ziet dat eruit, wat gaat het de sector brengen en wanneer kan men effecten in de praktijk verwachten? CorporatieGids Magazine sprak erover met Senior Adviseur Michiel van Wezel en Manager Datastandaarden Ton Monasso. Ton Monasso en Michiel van Wezel (Aedes): Eén datastandaard als woordenboek voor de sector Op de foto: Ton Monasso (links) en Michiel van Wezel (rechts) “Standaardiseren betekent versimpelen. Het leuke is dat dat juist een explosie aan toepassingen oplevert.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=