CorporatieGids Magazine

MAART 2024 I 13 12 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE een goed einde is gebracht. In dat proces vond ik de kennis- uitwisseling tussen corporaties ook heel waardevol. Door te bespreken waar iedereen staat, belicht je een onderwerp vanuit verschillende invalshoeken. Dan kom je er achter dat de verschillen meevallen en een andere manier van kijken ook voor jouw organisatie meerwaarde kan bieden.” Regierol “Omdat we naar één beleidskader zijn gegaan, hebben we gezocht naar een partij die het hele gebied kan bedienen én expert is in het urgentiestellen,” legt Jolanda uit. “Daarom hebben we uiteindelijk de keuze gemaakt voor Het Vierde Huis. Het voordeel van hen is dat in hun werkwijze de woningzoekende medeverantwoordelijk wordt gemaakt van de kwaliteit van de urgentieaanvraag. In onze oude werkwijze lag die verantwoordelijkheid geheel bij Woongaard zelf. Woningzoekenden kwamen langs en er vond direct een groot gesprek plaats om de casus te bespreken. Die informatie werd beoordeeld om te kijken of de aanvraag kans van slagen had. Nu worden woningzoekenden doorverwezen naar urgentiewijzer.nl waar ze een dossier aanmaken. Ze moeten bijvoorbeeld zelf onderbouwen en uitleggen waarom ze in aanmerking moeten komen voor een urgentieregeling. Door software worden ze hierbij ondersteund waardoor wij meer een regierol kunnen innemen en bijspringen waar nodig. Uiteraard blijven we minder digitaal vaardige woningzoe- kenden ondersteunen bij het indienen van de aanvraag, iets waar we op deze manier meer tijd voor kunnen vrijmaken.” Evaluatie Of de nieuwe werkwijze ook betekent dat er meer urgentie- regelingen zullen worden getroffen, kan volgens Margriet nu net na de implementatie nog niet worden vastgesteld. “In de zomer gaan we met de werkgroep cijfers evalueren en kijken of dit heeft geleid tot meer positieve kans-advies- gesprekken. Wat we wel zien, is dat er meer aanvragen binnenkomen. Dit komt wellicht omdat het makkelijker wordt een aanvraag in te dienen. Maar of dit ook echt leidt tot meer urgenten, kunnen we pas aan het eind van het jaar zien.” Verwachte toename De trend van de afgelopen jaren was dat het aantal urgente woningzoekers was verminderd, sluit Margriet af: “De vraag is of dat komt omdat er minder urgente woningzoekenden waren of omdat we een strengere selectie aan de poort hadden. Gezien de grote uitdagingen voor de sector om mensen te voorzien van huisvesting, verwachten we dat het aantal aanvragen zal toenemen. Dat blijft de komende jaren een grote uitdaging, want je ziet steeds meer doelgroepen ontstaan die bediend moeten worden. Aan ons de taak om in die toename het juiste beleid te maken om het schaarse aanbod goed en eerlijk te blijven verdelen.” Foto’s: Theo Scholten

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=