CorporatieGids Magazine
JUNI 2025 I 21 20 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE “Sinds 2022 hanteert Thius een strategie die zich richt op een aspect als ‘betrouwbare dienstverlening’ maar ook aansluiting zoekt bij de Nationale Prestatieafspraken,” opent René het gesprek. “Denk aan thema’s als beschikbaarheid en betaalbaarheid van woningen, de kwaliteit en duurzaamheid van bestaande woningen en de leefbaarheid van de omgeving. Dat noodzaakte ons tot versterking van diverse onderdelen van onze organisatie waaronder de ICT-infrastructuur, het applicatielandschap en een vernieuwde focus op onze data. Met een flink aantal acties en projecten waaronder meer werken in de cloud en zaakgericht werken, zijn we die slag gaan maken. Zo willen we als corporatie richting datagedreven werken waarbij we besluiten nemen op basis van feitelijke gegevens.” Niet omdat het ‘in de mode is’ Het is belangrijk om bij zo’n verandering een concreet doel voor ogen te hebben, gaat René verder. “Ga niet aan de slag met datagedreven werken omdat het ‘in de mode is’ maar start met een concrete vraag van gebruikers. Een succesfactor in dit soort situaties is de eenvoud van het applicatielandschap. Bij Thius hebben we ervoor gekozen zoveel mogelijk te werken met de applicaties van Itris en Bright Answers. Als zij geen oplossing hebben, zetten we pakketten in die soepel samen- werken met onze kernapplicaties. Daarnaast werken we met het Microsoft 365-platform. Met deze overzichtelijke opzet komen we een heel eind in onze gewenste informatie- voorziening, maar voor de aan- en bijsturing van beleidsmatige vraagstukken willen we ook graag data kunnen combineren in één overzicht of dashboard. Dat zijn we nu aan het inrichten.” Dienstverlening ook datagedreven In het ondernemingsplan staat betrouwbare dienstverlening als een van de speerpunten van Thius. René: “We willen graag dat onze huurders ons op alle aspecten van ons werk met een 8 beoordelen. Datagedreven werken helpt ons daarbij omdat het beschikbaar hebben van juiste en actuele data essentieel is om onze dienstverlening richting huurders te verbeteren. Elke KCC-medewerker kan nu bijvoorbeeld ‘live’ zien hoe het gaat met de afhandeling van binnenkomende telefoontjes en krijgt signaleringen als er actie nodig is. Dat maakt het werk leuker en overzichtelijker en de dienstverlening wordt beter.” Kwaliteit en beschikbaarheid van data De kwaliteit van de data en de applicaties bepaalt volgens René de resultaten: “Applicaties werken alleen goed met de juiste gegevens en hoewel we stappen hebben gezet in het beschikbaar krijgen van de juiste data, zijn we er nog niet. Sommige oude gegevens van voor de fusie tussen SCW en SCB tot Thius in 2020, moeten bijvoorbeeld nog worden ontsloten en we hebben niet alle gegevens beschikbaar of digitaal. Ook komt het voor dat we teveel gegevens hebben, zoals kopieën van paspoorten die in het verleden werden gescand voor in een huurdossier en allemaal verwijderd moeten worden. En wil je de kwaliteit van de data aanpakken, dan moet je ook aan de slag met de processen eromheen zoals wijzigingen in de vastgoeddata vastleggen na onder- houdsactiviteiten. Wat onze applicaties betreft, benutten we nog lang niet alle mogelijkheden maar dat is een kwestie van tijd en ervaring. Copilot is trouwens ook een ontwikkeling waar we actief mee bezig zijn. We hebben net een pilotproject afgerond en verwachten daar veel van. Op dit moment is er nog wel veel nabewerking van onze medewerkers nodig omdat de Copilot-teksten in bijvoorbeeld e-mails nog niet helemaal aansluiten bij onze stijl van communiceren. Maar als het goed wordt ingebed en gebruikt, kan dat veel winst opleveren.” Ondersteuning Hersense ondersteunt Thius bij datagedreven werken. Volgens René is die samenwerking breed, intensief en succesvol: “Ze helpen ons bij het inrichten van de informatievoorziening en dashboards met behulp van Power BI. Onze medewerkers worden daarin meegenomen, zodat zij er straks zelf mee kunnen werken en ook het onderhoud en wijzigingen kunnen verzorgen. Een ander onderdeel van de samenwerking betreft de overgang naar SharePoint waardoor we een beter overzicht over onze bestanden krijgen. En ook op het gebied van het functioneel beheer en de gebruikersondersteuning zetten we de kennis en ervaring van Hersense in.” Houd aandacht voor medewerkers Afsluitend zegt René: “Datagedreven werken is voor Thius een belangrijk project met goede resultaten. Maar naast de voordelen voor de gebruiker moet je er rekening mee houden dat je soms werk weg-automatiseert waaraan medewerkers met voldoening werken. Begeleiden in de groei naar anders werken is dus zeker een aandachtspunt. Houd daarom aandacht voor de medewerkers.” Foto's: Theo Scholten Op de foto ontbreekt Peter Geelen René Wiersema (Thius): Datagedreven werken – niet omdat het ‘in de mode is’, maar omdat het werkt Datagedreven werken heeft invloed op veel activiteiten van een corporatie en stelt hoge eisen aan data, applicaties en processen. Mits goed uitgevoerd, zijn de resultaten ook goed. Zorg wel voor een gedegen begeleiding van je medewerkers die met grote veranderingen te maken kunnen krijgen. Dat zegt René Wiersema, directeur-bestuurder bij Thius, in een gesprek met CorporatieGids Magazine.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=