CorporatieGids Magazine
JUNI 2025 I 43 42 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE van Clink kan nuttig voor anderen zijn. De noodzaak om samen te werken is groter dan ooit,” meent Steven. “Door samen te werken kunnen we de toenemende druk op de volkshuis- vestelijke opgave, zeker als de huurbevriezing doorgaat, het hoofd bieden. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de krapte op de arbeidsmarkt – Inkoop en HR-experts zijn enorm schaars – waarbij je binnen een Shared Service Center expertise kunt delen. Daarnaast is meer samenwerken en opgaven delen volledig in lijn met de visie van Aedes, waarin focus op de primaire taak en meer solidariteit centraal staan”. Standaard als uitgangspunt Op de vraag in hoeverre je als corporatie binnen een SSC eigen keuzes kunt maken, vertelt Jeroen: “Bij Clink starten we vanuit standaarden waar mogelijk. Want hoe meer en beter het ons lukt om te standaardiseren, hoe meer we onze belofte van schaalvoordelen kunnen waarmaken. Tegelijk realiseren we ons dat er sprake is van autonome corporaties met eigen speerpunten, beleid en een eigen gezicht in het eigen werk- gebied. De beleidsverantwoordelijkheid en het proces- eigenaarschap ligt altijd bij de corporatie. Als partner zijn we daar continu over in gesprek en geven we aan wat wel of niet efficiënt uitgevoerd kan worden en kunnen we ook maatwerk leveren door te variëren binnen de standaarden en waar nodig daarvan af te wijken.” “Tot nu toe is dat altijd gelukt,” vertelt Steven. “Vooral op het gebied van HR of inkoop lijkt de couleur locale groter. Maar in de praktijk zijn de onderliggende processen allemaal gelijk. Door ook fysieke nabijheid te organiseren – de HR businesspartner vanuit Clink neemt bijvoorbeeld gewoon deel aan de MT-vergaderingen van de corporaties – kun je ook veel maatwerk leveren.” Schuren Een meer extroverte rol van Clink in de sector zou in theorie wat kunnen schuren met haar ontstaansgeschiedenis. “We zijn ons zeer bewust van het feit dat we voortkomen uit Vestia, dat is zacht uitgedrukt een bijzondere aanleiding geweest,” antwoordt Steven daarop. “Maar vanuit urgentie kan iets heel moois ontstaan. We tonen nu aan dat samenwerken op kritische onderdelen van de bedrijfsvoering loont.” Jeroen vult aan: “Samenwerken kan een vliegwiel zijn voor de noodzakelijke digitale transformatie en organisatieontwikkeling. We maken verschillen tussen de corporaties productief. Denk aan verschillen in tempo, prioritering, planning of werkwijze. Als je daarvan slim gebruik maakt, kan dat ontwikkelingen enorm versnellen doordat de een profiteert van wat de ander al weet. Dit gebruiken we bijvoorbeeld voor onze marktverkenningen en we staan daardoor ook sterker ten opzichte van leveranciers.” Samenwerken Clink focust zich in eerste instantie op kennisdelen en samenwerken, en niet op groei van de constructie, legt Jeroen uit: “Een vierde of vijfde corporatie laten aansluiten is de komende jaren in dit construct niet aan de orde. Maar omdat Hef Wonen, Hof Wonen en Stedelink in hun eigen stad of regio zelf de samenwerking ook steeds vaker opzoeken met andere corporaties, zal Clink ook daarvoor kunnen worden ingezet. Eventuele stappen naar schaalvergroting door ook diensten te verlenen in samenwerking met andere corporaties gaan altijd in nauw overleg met en na goedkeuring van de drie corporaties. Van de andere kant realiseren wij ons ook dat voldoende schaalgrootte nodig is om de ambities waar te kunnen blijven maken.” Uitnodiging “Het koersplan van Clink is dus niet alleen een verhaal over de strategische koers, maar ook een uitnodiging,” legt Steven uit. “Een uitnodiging aan onze medewerkers en aan die van Hef Wonen, Hof Wonen en Stedelink om ons partnerschap naar een nog hoger plan te tillen. Maar ook aan andere corporaties én aan de sector als geheel om elkaar te inspireren en nieuwe ontdekkingen te doen waarmee het maatschappelijk presteren van de sector onbetwist een dienst wordt bewezen. Ook wij doen het voor huurders in Nederland. Samen slimmer doen, kom kijken in onze keuken.” Foto's: Rhalda Jansen
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=