CorporatieGids Magazine

JUNI 2025 I 51 50 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Henny Giesbergen (Woongoed Middelburg): Verhuurmutatieproces herontwerpen met meer coulance en oog voor de huurder De sleutel teruggeven na jarenlang ergens te hebben gewoond; het is vaak een stil afscheid. Een opzegbrief, een technische inspectie, een rekening voor eventuele schade, en dat was het. Het resulteerde bij Woongoed Middelburg in een laag beoordelings- cijfer van vertrekkende huurders. De Zeeuwse corporatie besloot daarom haar verhuurmutatieproces te herontwerpen, met meer oog voor de persoon achter de huurder. CorporatieGids Magazine sprak met Kwartiermaker Klantprocessen Henny Giesbergen over het neerzetten van een coulanter proces dat meer rekening houdt met de huurder. De klanttevredenheidscijfers van Woongoed Middelburg in de Aedes-benchmark zijn opvallend. Waar de corporatie afgelopen jaar van nieuwe en huidige huurders een A-score kreeg – een 8,1 en 8,0 respectievelijk – zijn vertrekkende huurders minder positief: een 6,7. “Dat cijfer was voor ons de aanleiding om het verhuurmutatieproces onder handen te nemen,” begint Henny het gesprek. “We zijn hierover in gesprek gegaan met ons huurdersplatform, en ook daaruit bleek dat huurders ons bij de opzegging van hun contract te weinig zien. De huur werd opgezegd en door ons verwerkt, waarna een aannemer langskwam voor de inspecties. En hoewel we die rapportages beoordelen, zagen ze ons feitelijk niet meer. Dat wilden we met een herontwerp graag veranderen door onszelf een grotere rol in het proces te geven.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=