CorporatieGids Magazine

JUNI 2025 I 57 56 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE De afgelopen jaren hebben woningcorporaties grote digitali- seringsstappen gezet. “Helaas blijven de opbrengsten daarvan soms achter bij de mogelijkheden,” begint Johannes het gesprek. “Niet door gebrek aan tools of systemen, maar omdat de menselijke factor steeds bepalender wordt. Medewerkers raken verdwaald in de overvloed aan digitale middelen en tegelijker- tijd stokt de instroom van nieuw personeel en neemt het aantal pensioneringen toe. Als je daarop wilt anticiperen, moet je de komende jaren aan meerdere knoppen draaien: datagedreven werken versterken, digitalisering optimaliseren, de samen- werking tussen corporaties en partners stimuleren en – misschien wel het belangrijkste – investeren in de ontwikkeling van je huidige medewerkers.” De mens meenemen Een veelvoorkomend probleem bij digitalisering, datagebruik en automatisering noemt Johannes de focus op techniek en niet op het meenemen van de mens: “Er wordt vaak geïnvesteerd in systemen zoals ERP-software. Maar als medewerkers worden vergeten in de verandering, blijft het gebruik achter, komt er weerstand en worden mogelijkheden niet benut. Het succes van digitale innovatie hangt niet alleen af van techniek, maar minstens zo sterk van de menselijke kant. Hoe je dat wel doet? Dat is samen te vatten in drie woorden: adoptie, eigenaarschap en vaardigheden.” Breed gedragen visie Dat gaat veel verder dan een korte instructie of losse training over op welke knop je moet drukken: “Medewerkers hebben steun uit de organisatie, duidelijkheid over wat van hen ver- wacht wordt, ruimte om te leren én begrip nodig voor de weerstand en onzekerheid die bij een verandering horen. Dat begint bij een heldere, breed gedragen visie op de digitale koers. Neem de tijd om deze richting uit te leggen zodat medewerkers begrijpen waar de organisatie naartoe wil en welke rol zij hierin spelen. Daarna volgt een cruciale stap: check of men bereid is om mee te gaan in deze ontwikkeling. Dit vraagt om open dialoog, erkenning van zorgen én het creëren van een veilige, vertrouwde omgeving.” Echte digivaardigheid Op de vraag welke digitale vaardigheden medewerkers zoal nodig hebben om mee te kunnen in digitale veranderingen, zegt Johannes: “Echte digivaardigheid gaat veel verder dan een e-mail kunnen versturen of deelnemen aan een Teams- overleg. Het gaat om een andere houding ten aanzien van digitalisering en data. Een digivaardige medewerker stelt zichzelf voortdurend de vraag: welke digitale hulpmiddelen of data kunnen mij helpen deze taak slimmer, sneller of beter uit te voeren? In plaats van automatisch zelf aan de slag te gaan zoals vroeger, wordt er eerst gekeken of het efficiënter en digitaler kan. Dat vraagt om anders denken, anders werken én om ruimte om deze vaardigheden stapsgewijs te ontwikkelen binnen het werk. Digivaardigheid is zo geen eenmalig project, maar iets dat vraagt om een structurele investering in leer- vermogen, wendbaarheid en een cultuur waarin data- en technologiegebruik vanzelfsprekend zijn en verankerd moeten worden in de organisatie.” Databewustzijn Naast het ontwikkelen van de juiste vaardigheden is data- bewustzijn een ander belangrijk aspect. Johannes: “Dit houdt in dat medewerkers begrijpen wat data inhoudt, welke data beschikbaar zijn en hoe ze deze op een verantwoorde en slimme manier in hun werkzaamheden kunnen gebruiken. Het gaat er niet alleen om dat je toegang hebt tot rapporten of dashboards, maar dat je weet wát je ziet, waarom het relevant is, en welke actie je eventueel moet nemen. Dat vraagt om een nieuwsgierige houding en het durven stellen van vragen als: klopt deze informatie, kan ik hier iets mee en moet ik hier iets mee? En andersom kan ook: tegen welke zaken loop je aan, welke vragen spelen er en hoe kun je data daarop inzetten?” Totaalaanpak “Vanuit FLOW helpen we corporaties met een totaalaanpak om zowel de organisatie als haar medewerkers te begeleiden in het digitaal vaardig worden en databewustzijn,” legt Johannes uit. “Het grote voordeel van FLOW is dat we van én voor de sector zijn. We hebben geen commercieel belang en verkopen niets. Dat garandeert een zuiver, onafhankelijk advies – gebaseerd op wat in de praktijk écht werkt. Hiervoor hebben we onder andere best practices verzameld – van binnen én buiten de sector – waar corporaties van kunnen leren en op kunnen voortbouwen. Daarbij stimuleren we onderlinge uitwisseling tussen corporaties, zodat je niet steeds zelf het wiel hoeft uit te vinden. Corporaties ondersteunen we met een scan die inzicht geeft in waar de organisatie staat op het gebied van digitale vaardigheden en vooral ‘aan welke knoppen gedraaid moet worden’. Zit het bij begrip en de doorvertaling, of nog in visie en beleid, tijd of ondersteuning, saamhorigheid of gewoon weerstand omdat ‘ICT niet het vak is waar ik voor gekozen heb maar waarmee ik toch moet werken’? Op basis daarvan bieden we advies, begeleiding bij het toepassen van het model en denken we stap voor stap mee over welke aanpak het beste past bij de specifieke context van de corporatie.” Vaardigheden ontwikkelen Waar FLOW zich richt op analyse, advies en begeleiding in de praktijk, zorgt de Corporatie Academie –onderdeel van FLOW – ervoor dat de passende leeroplossingen en ontwikkel- trajecten beschikbaar zijn voor medewerkers. “We vertalen signalen uit de sector naar concrete trainingen en zoeken of maken dus passend leeraanbod, e-learnings en leerlijnen die aansluiten bij de digitale- en datavaardigheden die nu nodig zijn. Zo maken we het mogelijk dat medewerkers – op hun eigen tempo en niveau – kunnen blijven leren en meegroeien, en bouwen we samen aan een toekomstbestendige, lerende organisatie.” Klaar voor de digitale toekomst In een krappe arbeidsmarkt is het cruciaal dat de digitale transformatie doorgaat, sluit Johannes af: “Maar dat lukt alleen als we méér aandacht besteden aan de mensen die ermee moeten werken – en tegenwoordig zijn dat we allemaal. Digitale volwassenheid vraagt om een structurele investering in leervermogen, wendbaarheid en een cultuur waarin data- en technologiegebruik vanzelfsprekend zijn. Daarbij moeten alle onderdelen van de organisatie meedoen: van management en HR tot interne communicatie. Zo wordt continu leren een onderdeel van de dagelijkse praktijk en ontstaat een stevig fundament voor een wendbare organisatie met medewerkers die klaar zijn voor de digitale toekomst.” Het succes van digitale innovatie hangt niet alleen af van techniek, maar minstens zo sterk van de menselijke kant. Foto’s: Theo Scholten

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=