CorporatieGids Magazine
JUNI 2025 I 63 62 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Column CTRL+ALT+Vertrouwen: Samen Sneller Digitaliseren! Wie de relatie tussen woningcorporaties en hun softwareleveranciers beschrijft als ‘ingewikkeld’, krijgt doorgaans weinig tegengas. We spreken elkaars taal niet altijd. De systemen doen niet vaak genoeg wat we écht nodig hebben. En bij de koffieautomaat klinkt geregeld frustratie over wéér een update, wéér een wijzigings- verzoek, wéér vertraging. Wij vinden dat leveranciers wat sneller change verzoeken mogen regelen. Het kan toch niet zo zijn dat zij de rem op de digitalisering bij corporaties zijn? En welke innovatie mogen we eigenlijk vanuit henzelf verwachten met al die technologische mogelijkheden? En wat mogen digitalisering en informatisering eigenlijk kosten, met het maatschappelijke geld dat voornamelijk wordt opgebracht door onze sociale huurders? Donderdag 5 juni organiseerde Aedes Datastandaarden ‘een dialoog tussen bestuurders van woningcorporaties en softwareleveranciers’. Natuurlijk kennen we de andere kant eigenlijk ook wel. Van leveranciers horen we vaak: ‘Corporaties zijn nog veel te verschillend georganiseerd terwijl ze eigenlijk hetzelfde werk doen, dat helpt de digitalisering niet.’ En: ‘Is dit nu eigenlijk een systeemvraagstuk of meer een organisatievraagstuk bij de corporatie zelf?’ Nog even los van het feit dat zij de big tech-bedrijven zoals Microsoft ook niet kunnen dwingen om bepaalde veranderingen of ‘pricing’ door te voeren. Wat begon als een gesprek over systemen en samenwerking, eindigde met een veel bredere conclusie: als we echt met elkaar praten, blijken we meer op elkaar te lijken dan gedacht. We delen meer dan we ons vaak realiseren: De ambitie om huurders beter te bedienen. De wens om dingen eenvoudiger te maken. En – niet onbelangrijk – de frustratie over stroperige processen die niemand verder helpen. Wat opviel tijdens het gesprek, was de toenadering. Leveranciers gaven ruiterlijk toe dat ze soms te weinig zicht hebben op de praktijk van corporaties. Bestuurders erkenden dat ze hoge verwachtingen hebben, soms zonder goed inzicht wat op welke termijn mogelijk is. Op vijf tafels werden de volgende onderwerpen behandeld: Samen werken aan slimme digitalisering, Grip op data – van rommel naar rijkdom, Systemen die met elkaar praten, Innovatie – hype of hulp? en Wat kost het nou echt? Het gesprek was geen onderhandeling, geen afrekening – maar een gedeeld zoeken naar oplossingen. We stonden meer naast dan tegenover elkaar. En dat maakt uit. Er zijn geen eenvoudige oplossingen voor complexe digitale vraagstukken. Wél is er een eenvoudige voorwaarde om sneller en beter vooruit te komen: open communicatie. Niet alleen op de momenten dat het misgaat helpt dat, juist ook op die andere momenten. De technologie zelf is niet het probleem om samen sneller te digitaliseren. Het gaat om eigenaarschap, verwachtingsmanagement en wederzijds begrip. De sleutel zit niet in een nóg strakker contract, SLA of een nóg specifieker functioneel ontwerp. De sleutel zit in de relatie, in elkaar serieus nemen, in wederzijds vertrouwen. En hier aan beide kanten tijd voor maken. Als we dan met elkaar vernieuwing of innovatie beetpakken, bijvoorbeeld rond reparatie-onderhoud of het verhuurmutatieproces, dan wordt het stiekem misschien nog wel eens leuk. Nog even afgezien van de enorme impact die dat op huurders en onze collega’s heeft. Dus hoe kunnen we de ‘kloof’ tussen corporaties en hun leveranciers verder dichten? Gewoon door te beginnen met aannames, spraakverwarring en oude verhalen te gaan herschrijven. Met de blik vooruit richting helderheid, ambitie en succesverhalen! CTRL+ALT+Vertrouwen. Jacco Maan is directeur-bestuurder bij Vidomes
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=