CorporatieGids Magazine

JUNI 2025 I 67 66 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Een groot tekort aan huurwoningen én betaalbare koop- woningen, terwijl steeds meer mensen in kwetsbare situaties zitten. Het zijn trends die Patrick ook in de praktijk ziet: “Mensen hebben steeds vaker geen sociaal netwerk om op terug te vallen, waardoor de kansenongelijkheid groeit. Dat maakt het voor hen moeilijk om mee te doen. Het vraagt van Mooiland dat we onze bijdrage leveren aan het realiseren van een goede woonbasis en een gezonde balans in buurten. Zeker nu de effecten van klimaatverandering, inflatie en de toenemende spanningen in de wereld toenemen. Omdat zoveel transities tegelijkertijd spelen, is er geen simpele oplossing meer, maar is het zaak om goed samen te werken met bewoners en partners. Als Mooiland kijken we naar wat wél mogelijk is, voor mensen en voor de buurten waar onze woningen staan.” Meer inzicht Omdat de vele uitdagingen steeds meer integraal met elkaar verweven zijn, is het gebruik van data om meer inzichten te Foto’s: Heidi Borgart Patrick van der Stappen (Mooiland): Werken aan duurzame, toekomstbestendige wijken met geografische inzichten De uitdagingen voor woningcorporaties stapelen zich op: van een groeiend tekort aan betaalbare woningen tot toenemende maatschappelijke ongelijkheid en de impact van klimaatverandering. Ook bij Mooiland zijn deze ontwikkelingen dagelijks voelbaar, ziet data-analist Patrick van der Stappen. In gesprek met CorporatieGids Magazine vertelt hij over het gebruik van data bij het maken van de juiste keuzes – voor mensen, buurten én de toekomst.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=