CorporatieGids Magazine
SEPTEMBER 2025 I 45 44 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE VvE Diensten gebruik van generatieve AI om algemene ledenvergaderingen te notuleren waarbij weinig aanpassingen nodig zijn. Naast deze toepassingen maken we gebruik van de ‘klassiekere’ vormen van AI, bijvoorbeeld om voorspel- modellen te integreren in onze operationele processen. Allemaal met het uiteindelijke doel: sneller en beter in staat zijn de huurder te helpen.” Menselijk contact beter maken Het gebruik van AI leidt niet tot ‘kil’ contact, gaat Dany verder: “Het stelt je immers in staat om veel sneller de huurder te kunnen beantwoorden, waar je eerst in de rij stond om je vraag te stellen aan een andere collega. Daarnaast kun je met Ally je vraag op exact dezelfde manier stellen als je de vraag aan een seniorcollega zou stellen. Dat kon eerst niet met de zoekfunctie van de kennisbank.” Esther vervolgt: “Ik vind AI ook niet kil en geloof dat het een vraag vele malen beter kan beantwoorden dan een zoekmachine. Daarbij is het ook niet de bedoeling dat we AI als iets menselijks gaan zien, maar juist een tool om het menselijke contact beter te maken. Waar ik mij wél zorgen om kan maken, is het effect op het milieu. Het gebruik van AI draagt bij aan de uitstoot van CO 2 en er wordt veel water gebruikt door de koelsystemen van datacenters. Dat is iets waarbij je stil moet staan als je hiermee aan de slag gaat.” Geleerde lessen De Alliantie heeft verschillende AI-lessen kunnen trekken uit het gebruik van Ally, vertelt Esther: “Achteraf hadden we bijvoorbeeld meer tijd moeten investeren in het leren gebruiken van AI. Hoe stel je bijvoorbeeld op de juiste manier een vraag aan Ally? Daarnaast hebben we bij de afdeling Klantenservice één van onze seniorcollega’s verantwoordelijk gemaakt voor Ally. Die gaat actief met alle collega’s in gesprek over Ally, en zorgt ervoor dat het optimaal gevoed wordt. Want alleen met zulke feedback en input wordt AI steeds beter.” Gesprekken analyseren De komende jaren ziet het trio verschillende mogelijkheden voor de verdere uitrol van AI binnen de organisatie. Esther: “Waar we momenteel bijvoorbeeld mee bezig zijn, is een robot die de opgenomen gesprekken van onze medewerkers analyseert op basis van een aantal kwaliteitscriteria. Zolang een mens de uiteindelijke beoordeling van de medewerker doet, zie ik deze vorm van AI als een efficiënte optie om meer gesprekken op kwaliteit te kunnen beoordelen. Het coachen blijft een menselijke taak, alhoewel de robots zeker tips kunnen geven tijdens gesprekken.” “Daarnaast zijn we aan het onderzoeken of we generatieve AI kunnen inzetten om delen van bedrijfsprocessen te automatiseren met behulp van AI-agents,” gaat Elham verder. “Wij geloven dat deze vorm van AI de komende jaren een vlucht zal nemen, en verkennen daarom nu alvast hoe we dat kunnen inzetten.” CorporatiePlein “Corporaties die meer willen weten over de inzet van AI bij de Alliantie, kunnen op 11 september op CorporatiePlein een theatersessie bijwonen waar we Ally live in actie laten zien,” sluit Dany af. “Hier laten we live zien hoe het werkt én kunnen bezoekers ervaren hoe AI meerwaarde biedt voor onze medewerkers én huurders.” Foto's: Evert Doorn
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=